Dodano: 17 października 2018r.

Ślimak w bursztynie sprzed 99 milionów lat

W ręce paleontologów wpadł kawałek bursztynu zawierający dwa prehistoryczne ślimaki. Uwięzione w bursztynie mięczaki zachowały się w doskonałym stanie. Okaz liczy sobie blisko 100 milionów lat.

Ślimak w bursztynie sprzed 100 mln lat

Ślimaki zatopione w bursztynie należą do rzadkości. Znalezione niedawno dwa osobniki pochodzą z okresu kredy, kiedy to po Ziemi stąpały potężne tyranozaury. Jak oszacowali badacze, ślimaki wpadły w bursztynową pułapkę 99 milionów lat temu.

Ślimaki w bursztynie są w bardzo dobrym stanie. Skorupka muszli jednego z nich pozostała nietknięta. Widać także część tkanek miękkich ślimaka. Drugi osobnik, znajdujący się w tym samym kawałku bursztynu jest w nieco gorszym stanie. Badacze uważają, że znalezione okazy są przodkami rodziny ślimaków lądowych Cyclophoridae.

Okazy są młode i trudno je jednoznacznie zidentyfikować, chociaż mają kilka cech morfologicznych, które są porównywalne do tych obserwowanych u żywych gatunków Cyclophoridae. Co ciekawe, lepiej zachowany ślimak mógł przeżyć jakiś czas już po uwięzieniu w bursztynie.

„Miękkie części ślimaka są bardzo rozciągnięte, co może oznaczać ostateczną próbę ucieczki z potrzasku, która się jednak nie powiodła. Biorąc pod uwagę, że ślimak był pochowany w żywicy drzewnej jeszcze za życia, może to wyjaśniać wyraźne zniekształcenie zachowanych tkanek miękkich” – piszą na łamach „Cretaceous Research” naukowcy badający bursztyn.

Kawałek bursztynu zawierający mięczaki został zakupiony od prywatnego kolekcjonera w 2016 roku. Doskonale zachowana tkanka miękka ślimaków jest o 70 milionów lat starsza niż jakakolwiek inna tkanka ślimaka zidentyfikowana do tej pory.

fot. Cretaceous Research

- Żywica ma wyjątkowe właściwości konserwujące, zachowuje najdrobniejsze szczegóły organizmów sprzed milionów lat w doskonałej, trójwymiarowej przestrzeni. Okazy te wyglądają, jakby po prostu zostały uwięzione w żywicy wczoraj – powiedział Jeffrey Stilwell, paleontolog z Monash University w Australii.

Bursztyn ze ślimakami został znaleziony w Majnmie (dawniej Birma). W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się bryłki bursztynu z ciekawymi, prehistorycznymi okazami zatopionymi wewnątrz. Są one skarbnicą wiedzy na temat najróżniejszych stworzeń, które żyły na Ziemi miliony lat przed nami. Zapewniają wyjątkowy wgląd w historię starożytnych ekosystemów, z kopalnymi dowodami mchów, roślin, pająków, dziwnych robaków i innych stworzeń.

Źródło: Science Alert, fot. Cretaceous Research