Dodano: 03 grudnia 2018r.

Podczas budowy metra w Warszawie odkryto kości pradawnego ssaka

Podczas prac przy budowie II linii metra w Warszawie robotnicy dokonali zaskakującego znaleziska. Natrafili oni na kości prehistorycznego ssaka, który mógł żyć na terenach dzisiejszej Warszawy nawet ponad 100 tysięcy lat temu. Specjaliści ocenili, że szczątki należą prawdopodobnie do mamuta lub pradawnego słonia leśnego.

Warszawskie metro

 

W trakcie prac budowlanych przy stacji metra C08 Płocka na Woli robotnicy natrafili na kości prehistorycznego ssaka. Zaalarmowani znaleziskiem na miejscu prac budowlanych pojawili specjaliści z Państwowego Muzeum Archeologicznego, którzy nadzorują budowę II linii warszawskiego metra. Prace zostały wstrzymane na czas dalszych przeszukiwań miejsca odkrycia kości.

Pracownicy Państwowego Muzeum Archeologicznego oceniają wiek znaleziska na nawet 100-120 tysięcy lat. Szczątki odnaleziono na głębokości sześciu metrów podczas prac przy budowie wentylatorni stacji.

 

Według wstępnych szacunków zwierze mierzyło nawet 4,5 metra i ważyło do 7 ton. Jak twierdzą badacze, 100-120 tysięcy lat temu w rejonie obecnej budowy znajdowało się jezioro. Naukowcy postawili nawet hipotezę, że osobnik, do którego należą znalezione kości, szedł po lodzie, ale ten nie wytrzymał. Tak zakończył swój żywot.

Specjaliści wydobyli i oczyścili znalezione kości. Zostaną one poddane szczegółowej analizie, by ustalić dokładny gatunek tego zwierzęcia oraz okoliczności śmierci. Szczątki należą prawdopodobnie do mamuta lub słonia leśnego.

W Polsce wielokrotnie znajdowano szczątki mamutów. Na największe ich nagromadzenie natrafiono w 1967 roku na wzgórzu św. Bronisławy w Krakowie. Znaleziono tam kości 86 osobników. Ich wiek wynosi 23-24 tys. lat. Równie duże skupisko znaleziono w rejonie Pyskowic na Śląsku. To stamtąd pochodzi szkielet mamuta eksponowany w Muzeum Geologicznym Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie. Ale nie jest to także pierwsze tego typu znalezisko w rejonie budowanej stacji metra.

 

Źródło: Metro Warszawskie/Facebook, fot, Ingolf/Flickr/ CC BY-SA 2.0