Dodano: 02 lutego 2017r.

Pierwsze wyniki kosmicznych testów NASA na bliźniakach

NASA opublikowała pierwsze rezultaty badania, którego celem jest sprawdzenie, jak ciało człowieka zachowa się podczas długiego przebywania w przestrzeni kosmicznej. Przedmiotem badania byli bliźniacy, z których jeden przez rok przebywał w kosmosie.

Astronauci NASA Scott i Mark Kelly

W badania zaangażowano braci bliźniaków Scotta i Marka Kelly. Projekt rozpoczął się w 2015 roku. Jeden z braci – Scott został wysłany na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS), podczas gdy drugi został na Ziemi. Testy NASA na bliźniakach wyglądały tak, że Przez rok bracia byli regularnie poddawani tym samym badaniom medycznym. To dało NASA szansę porównania wyników Scotta, który przez rok przebywał w przestrzeni kosmicznej, z wynikami Marka, który jest jego genetyczną kopią, ale przez ten rok przebywał w swoim naturalnym środowisku, czyli na Ziemi.

Człowiek lata w kosmos od ponad pół wieku, ale wciąż niewiele nam wiadomo, jak nasze ciała zachowają się podczas długiego pobytu w przestrzeni kosmicznej. Na horyzoncie przecież misja na Marsa i warto wiedzieć, z czym przyszli kosmiczni pielgrzymi będą się zmagać w czasie lotu.

To doskonała szansa dla NASA, aby dowiedzieć się, jak długie okresy w warunkach mikrograwitacji mogą wpływać na ludzkie ciało. Opublikowane właśnie pierwsze wyniki testów zaskoczyły badaczy. Wyniki są całkowicie różne od tych, których się spodziewano.

Naukowcy zaobserwowali wydłużenie tzw. telomerów u bliźniaka, który przebywał przez rok na pokładzie ISS. Telomery to końcowy fragment chromosomu, którego funkcją jest zabezpieczenie go przed uszkodzeniem podczas kopiowania. Z każdym kopiowaniem telomery stają się krótsze.

Jak to się stało?

W normalnych warunkach telomery skracają się wraz z wiekiem, jednak po roku przebywania w przestrzeni kosmicznej telomery Scotta wyraźnie urosły. - Spodziewaliśmy się czegoś dokładnie odwrotnego - przyznała Susan Bailey, radiobiolog z Colorado State University, która analizuje wyniki badań bliźniaków.

Badacze uważają, że im człowiek ma dłuższe telomery, tym bardziej prawdopodobne jest to, że uniknie najbardziej przykrych skutków starzenia się i stanie się to później. Zaobserwowane przez badaczy wydłużenie telomerów podczas przebywania przez rok w przestrzeni kosmicznej można nazwać czymś w rodzaju odmłodzenia organizmu.

Obecnie nie jest jasne, dlaczego tak się stało. Pierwsza z hipotez sugeruje, że Scott podczas pobytu na ISS wykonywał znacznie więcej ćwiczeń niż jego brat na Ziemi. Do wydłużenia telomerów mogła też przyczynić się niskokaloryczna dieta, która obowiązuje w kosmosie.

Poza rozrostem telomerów, naukowcy z NASA do tej pory zaobserwowali również istotne zmiany w bakteriach jelitowych oraz w ekspresji genów.

Scott Kelly spędził 340 dni w przestrzeni między 2015 i 2016 rokiem. Wyniki ten jest większy, jeśli dodamy wszystkie jego misje kosmiczne. To łącznie daje 520 dni w kosmosie. Jego brat Mark, który także jest astronautą, spędził 54 dni w przestrzeni kosmicznej podczas różnych misji w latach 2001-2011.

Naukowcy z NASA wciąż analizują dane zebrane podczas badania, dlatego wkrótce możemy spodziewać się kolejnych informacji na ten temat.

Źródło: NASA