Dodano: 12 sierpnia 2021r.

Orzeszki ziemne powiązane ze zwiększonym ryzykiem przerzutów nowotworowych

Jak wynika z nowych badań, orzeszki ziemne wydają się być powiązane ze zwiększonym ryzykiem powstania przerzutów w chorobie nowotworowej. Wszystko przez białko obecne w orzeszkach. Autorzy badań podkreślają, że pacjenci z nowotworem powinni unikać tej przekąski.

Orzeszki ziemne powiązane ze zwiększonym ryzykiem przerzutów nowotworowych

Badanie opublikowane w piśmie „Carcinogenesis” (DOI: 10.1093/carcin/bgab059) pokazuje, że aglutynina zawarta w orzeszkach ziemnych (PNA – Peanut Agglutinin) – białko wiążące węglowodany, które szybko dostaje się do krwiobiegu po zjedzeniu orzeszków ziemnych – oddziałuje z komórkami naczyń krwionośnych śródbłonka, wytwarzając cząsteczki zwane cytokinami, które są ważne w sygnalizacji komórkowej i odpowiedzi immunologicznej organizmu. Choć PNA stanowi tylko około 0,15 procent masy orzeszków ziemnych, to może zrobić dużo złego pacjentom z nowotworem.

Orzeszki ziemne mogą promować przerzuty nowotworowe

Omawiane cytokiny to IL-6 i MCP-1. Są one dobrze znanymi promotorami przerzutów nowotworów. Zwiększona produkcja tych cytokin powoduje, że inne komórki śródbłonka wytwarzają więcej cząsteczek adhezyjnych na powierzchni komórki, czyniąc je bardziej atrakcyjnymi dla krążących komórek nowotworowych, a tym samym potencjalnie promując przerzuty.

We wcześniejszych badaniach uczeni odkryli, że krążąca we krwi PNA wiąże się z łańcuchami cukrów, które występują przede wszystkim w komórkach przednowotworowych i nowotworowych i oddziałuje z białkami obecnymi na powierzchni komórek nowotworowych w krwioobiegu.

Ta interakcja wyzwala zmiany w większym białku, powodując odsłonięcie ukrytych cząsteczek adhezyjnych na powierzchni komórki nowotworowej, dzięki czemu komórki te są bardziej lepkie i łatwiej przyczepiają się do naczyń krwionośnych. Pozwala to również komórkom nowotworowym łączyć się, co przedłuża ich żywotność. Wiele nowotworów rozprzestrzenia się na inne narządy właśnie poprzez przepływ krwi.

Pacjenci z nowotworem powinni unikać orzeszków

- Chociaż nadal potrzebne są dalsze badania, nasze prace sugerują, że częste spożywanie orzeszków ziemnych przez pacjentów z chorobą nowotworową może zwiększać ryzyko przerzutów nowotworowych – powiedział profesor Lu-Gang Yu z University of Liverpool, jeden z autorów badań.

Lu-Gang Yu zaznaczył jednak, że jedno z dużych, amerykańskich badań wykazało brak znaczącego wpływu spożycia orzeszków ziemnych na śmiertelność z powodu nowotworów. Z kolei w innym badaniu stwierdzono, że spożywanie orzeszków ziemnych nie ma znaczącego wpływu na rokowania u mężczyzn ze stwierdzonym nowotworem prostaty.

- W naszym poprzednim badaniu na zdrowych ochotnikach, znaczne stężenia PNA we krwi były obserwowane przejściowo tylko godzinę po spożyciu dużej dawki (250g) orzeszków ziemnych, więc może się okazać, że „normalne” spożycie orzeszków skutkuje niższymi stężeniami PNA i jest nieszkodliwe – podkreślił Lu-Gang Yu.

- Niemniej jednak istnieje możliwość, że krążące we krwi PNA, przynajmniej na stosunkowo wysokim poziomie, który można znaleźć wkrótce po spożyciu dużej ilości orzeszków ziemnych, może mieć znaczący wpływ biologiczny na komórki nowotworowe, z potencjalnym zwiększonym ryzykiem przerzutów. Dlatego pacjenci z rakiem powinni lepiej unikać częstego spożywania orzeszków ziemnych, zwłaszcza w dużych ilościach – powiedział Lu-Gang Yu.

Źródło: University of Liverpool, fot. Max Pixel