Dodano: 28 marca 2019r.

Odkryto gwiazdę, która pędzi przez Drogę Mleczną z prędkością 4 milionów km/h

Astronomowie odkryli gwiazdę, która pędzi przez kosmos z zawrotną prędkością aż 4 milionów kilometrów na godzinę. Gwiazda zwana PSR J0002+6216 jest jedną z najszybszych gwiazd, jaką kiedykolwiek zaobserwowano. Naukowcy sądzą, że osiągnęła swoją prędkość dzięki pobliskiej supernowej.

Kometa

Większość gwiazd dostojnie podąża przez przestrzeń kosmiczną powoli okrążając galaktyczne centrum. Ale nie PSR J0002+6216 w skrócie nazywana J0002. Astronomowie korzystając z Fermi Gamma-ray Space Telescope oraz z Karl G. Jansky Very Large Array odkryli, że J0002 przemierza kosmos z oszałamiającą prędkością 4 milionów k/h. Z taką prędkością podróż z Ziemi na Księżyc trwałaby 6 minut.

J0002 to pulsar – rodzaj wysoce namagnesowanej gwiazdy neutronowej o niezwykle szybkim tempie rotowania, podczas którego emituje strumienie promieniowania elektromagnetycznego. To jądra ogromnych gwiazd, które się zapadły. Jeśli wiązka promieniowania jest skierowana w stronę Ziemi, możemy obserwować taki obiekt – coś jak kosmiczna latarnia morska.

- Dzięki wąskiemu ogonowi i odpowiedniemu kątowi widzenia, możemy prześledzić historię tego pulsara prosto do miejsca jego narodzin - powiedział Frank Schinzel z National Radio Astronomy Observatory (NRAO) w Nowym Meksyku.

Pulsar J0002 został odkryty w 2017 roku. Znajduje się około 6500 lat świetlnych od nas w gwiazdozbiorze Kasjopei. O obraca się 8,7 razy na sekundę, wytwarzając impuls promieniowania gamma przy każdym obrocie. J0002 znajduje się około 53 lata świetlne od środka pozostałości supernowej zwanej CTB 1.

Jego szybki ruch przez gaz międzygwiezdny powoduje powstanie fal uderzeniowych, które wytwarzają ogon energii magnetycznej i cząstek. Ogon ten rozciąga się na 13 lat świetlnych i wyraźnie wskazuje na środek CTB 1.

Dzięki uzyskanym danym astronomowie byli w stanie zmierzyć, jak szybko i w jakim kierunku porusza się pulsar. Wyniki obliczeń wydają się potwierdzać teorię, że pulsar został wyrzucony z dużą prędkością przez supernową odpowiedzialną za CTB 1, która miała miejsce około 10 000 lat temu.

- Pomiar ruchu pulsara i śledzenie go wstecz pokazuje, że narodził się on z pozostałości po wybuchu supernowej - powiedział astrofizyk Matthew Kerr z Naval Research Laboratory.

Naukowcy uważają, że eksplozja supernowej CTB 1 mogła być asymetryczna, co w jakiś sposób spowodowała przyspieszenie pulsara do ogromnych prędkości. - Dalsze badania tego obiektu pomogą nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób te eksplozje są w stanie „wykopać ”gwiazdy neutronowe z tak dużą prędkością – zaznaczył Schinzel.

Szczątki eksplozji - pozostałości po supernowej - pierwotnie rozszerzyły się szybciej niż ruch pulsara. Ale tysiąclecia oddziaływania z gazem międzygwiezdnym spowolniło ten ruch. Jednak pulsarowi, który zachowuje się jak kula armatnia, to nie przeszkodziło. Dogonił on i wyprzedził zgliszcza supernowej około 5000 lat po wybuchu.

J0002 pędzi przez kosmos pięć razy szybciej niż przeciętny pulsar. Jest szybszy niż 99 procent obiektów, którym zmierzono prędkość i w końcu ucieknie z naszej galaktyki.

Inne gwiazdy neutronowe także osiągają zawrotne prędkości. Najszybszą z nich jest RX J0822-4300, która gna przez kosmos z prędkością wynoszącą 1500 kilometrów na sekundę (prędkość J0002 wynosi 1130 km/s). Ale przeciętna prędkość pulsarów to około 240 kilometrów na sekundę.

Wyniki zespołu badawczego zostały zaprezentowane na spotkaniu High Energy Astrophysics Division American Astronomical Society w Monterey w Kalifornii. Publikacja na temat J0002 ma wkrótce ukazać się na łamach „The Astrophysical Journal Letters”.

Źródło: NASA, fot. NASA Goddard