Dodano: 25 listopada 2014r.

Odkryto dwie nowe cząsteczki elementarne

Laboratorium CERN w Genewie doniosło o odkryciu dwóch nowych cząstek subatomowych. Badacze już wcześniej teoretycznie przewidzieli ich istnienie. Teraz udało się to potwierdzić.

LHCb

Odkrycie było możliwe dzięki mieszczącemu się w CERN największemu na świecie akceleratowi cząstek. Wielki Zderzasz Hadronów (LHC – Large Hadron Collider), bo o ni mowa, pozwolił poznać nowe cząsteczki – tzw. bariony, składają się z trzech kwarków: dolnego, dziwnego i pięknego.

Cząsteczki zostały nazwane Xi_b'- i Xi_b*. Ich masa jest zależna od sumy składowych elementów, jak i od ich konfiguracji. Natura okazała się dla nas łaskawa. Dała nam dwie cząstki za cenę jednej – powiedział dowcipnie jeden z badaczy pracujący w CERN – Matthew Charles.

- Najbardziej znanym barionem jest proton tworzący jądro atomu wodoru. Ponieważ kwarki występują w sześciu rodzajach, to możliwe są również bariony złożone z innych, cięższych kwarków. Do takich należą dwie obserwowane cząstki, oznaczone jako Xi_b'- i Xi_b*-. Obie składają się z kwarków (dsb) - dolnego (d), dziwnego (s) i pięknego (b). Dla porównania proton (uud) to stan złożony z dwóch kwarków górnych (u) i jednego dolnego – powiedział dla Polskiej Agencji Prasowej dr hab. Marek Szczekowski z Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ).

Odkrycie jest znaczące. Może pozwolić nam zrozumieć budowę materii, co z kolei może rzucić nowe światło poza tzw. Model Standardowy, który opisuje działania otaczającego nas świata.

Źródło: PAP; CERN