Dodano: 24 kwietnia 2020r.

Naukowcy opracowali najbardziej kompletną mapę geologiczną Księżyca

Te jasne i ciemne plamy, które można zobaczyć patrząc na Księżyc, to wskazówki na temat bogatej różnorodności geologicznej naszego naturalnego satelity. Zespół naukowców łącząc stare mapy z danymi z misji księżycowych z ostatnich lat opracował najbardziej kompletną do tej pory geologiczną mapę Srebrnego Globu.

mapa geologiczna Księżyca

Nową mapę powierzchnia Księżyca opracowali naukowcy z USGS (United States Geological Survey), we współpracy z uczonymi z NASA i Lunar Planetary Institute. Cyfrowa mapa jest dostępna online i pokazuje geologię Księżyca z niewiarygodnymi szczegółami (skala 1: 5 000 000).

Geologiczna mapa Księżyca

Mapa nazwana „Unified Geologic Map of the Moon”, będzie służyć w przyszłych misjach na Księżyc prowadząc astronautów w kierunku odpowiednich miejsc do lądowania i obszarów, które są warte dalszych badań naukowych. Posłuży też międzynarodowej społeczności naukowej czy nauczycielom pokazując wiele aspektów księżycowej geologii - od kraterów i basenów po równiny księżycowe i elementy wulkaniczne.

- Ludzie zawsze byli zafascynowani Księżycem oraz tym, kiedy możemy tam wrócić - powiedział obecny dyrektor USGS i były astronauta Jim Reilly. - To wspaniałe, że USGS tworzy zasób, który może pomóc NASA w planowaniu przyszłych misji – dodał.

Pomogły stare mapy z programu Apollo

Nowa mapa Srebrnego Globu została opracowana na podstawie danych zebranych jeszcze w czasach programu Apollo. Dane z sześciu map z tamtej epoki zostały zaktualizowane o informacje satelitarne z misji orbiterów z ostatnich lat.

Wcześniejsze mapy zostały dostosowane do współczesnych zestawów danych, co pozwoliło zachować poprzednie obserwacje i interpretacje. Oprócz łączenia nowych i starych danych, naukowcy z USGS opracowali także ujednolicony opis warstw skalnych Księżyca. Rozwiązało to problemy poprzednich map, w których nazwy, opisy i wiek skał były czasami niespójne. Dodano również informacje topologiczne: lokalizacje kraterów, szczelin, grzbietów, uskoków i wszystkich innych nieregularności na powierzchni Księżyca.

Duża część wcześniejszych mapowań została wykonana przez różne grupy i na skalę regionalną. Zastosowano nieco inne metody i zdarzało się, że te same szczegóły terenu nie pasowały do siebie. Nasz zespół wykonał ogromną pracę, aby ukończyć tę mapę i pozbawić ją wcześniejszych błędów - zaznaczył Justin Hagerty z USGS.

- Ta mapa jest zwieńczeniem dziesięcioletniego projektu - powiedział Corey Fortezzo z USGS. - Dostarcza istotnych informacji dla nowych badań naukowych, łącząc eksplorację określonych miejsc na Księżycu z resztą powierzchni Księżyca – dodał.

Księżyc ma skorupę, płaszcz i rdzeń, ale nie ma płyt tektonicznych, jak Ziemia. Jednym ze sposobów lepszego zrozumienia geologii Księżyca jest sporządzenie wykresu jego 4,5-miliardowej historii: jak powstał, jak ewoluował z uwzględnieniem wszystkiego, co w niego uderzyło. W badaniach naszego satelity pomogły również próbki skał zebrane podczas księżycowych misji.

Źródło i fot.: USGS