Dodano: 06 stycznia 2017r.

Nasi przodkowie byli ludożercami

Ślady na ludzkich kościach znalezionych głęboko w belgijskiej jaskini Goyet wskazują na to, że nasi przodkowie byli kanibalami. Znalezione dowody mają 40 tysięcy lat.

Neandertalczycy

Przypadki kanibalizmu u neandertalczyków odkryto wcześniej w południowej Europie. Ślady ugryzień na ludzkich kościach oraz cięć znaleziono w Hiszpanii i Francji. Teraz dowody na to, że nasi przodkowie zjadali siebie nawzajem znaleziono także w Belgii.

W jaskini Goyet znaleziono szkielety sześciu osób, w tym noworodka i dziecka, które żyło około 40 tysięcy lat temu. Kości mają wyraźne ślady po krojeniu mięsa, ślady ugryzień i złamań wskazujących na próbę dostania się do szpiku kostnego. Według belgijskiego archeologa Christiana Casseyasa, to niezbity dowód na to, że neandertalczycy byli ludożercami.

Neandertalczycy, w zależności od klasyfikacji, są uważani jako podgatunek człowieka rozumnego - Homo sapiens neanderthalensis - lub jako odrębny gatunek - Homo neanderthalensis. Neandertalczycy wymarli około 25 tysięcy lat temu, ale wcześniej zdążyli się skrzyżować z Homo sapiens, co czyni ich naszymi bardzo dalekimi praprzodkami.

Odkryte przypadki kanibalizmu u naszych przodków zastanawiają naukowców. Znajdywano także liczne dowody na to, że neandertalczycy grzebali swoich zmarłych. Nie jest jasne, czy zjadanie siebie nawzajem było odosobnionym przypadkiem, czy zjadani byli zmarli, wrogowie, czy może neandertalczycy zabijali siebie, by pozyskać żywność. Wciąż mało wiemy o życiu naszych przodków.

Źródło: AFP