Dodano: 05 stycznia 2023r.

Matematyka królową nauk? Dlaczego młodzi ludzie niechętnie wybierają kierunki ścisłe?

Dziś nikt nie ma wątpliwości, że z każdym rokiem rośnie rynkowe zapotrzebowanie na inżynierów. Wiele mówi się więc o kształceniu młodych ludzi pod kątem nauk ścisłych. Dlaczego jednak wciąż młodzież niechętnie wypowiada się o matematyce?

Matematyka królową nauk? Dlaczego młodzi ludzie niechętnie wybierają kierunki ścisłe?

 

Stereotypy narosłe wokół matematyki

Od lat miłośnicy matematyki walczą z błędnym społecznym przekonaniem, że matematyka to przedmiot, którego nie wszyscy mogą pojąć, że jest to dziedzina, w której dziewczęta nie odnajdą interesujących obszarów. Tego rodzaju myślenie sprawiło, że wciąż w klasach matematycznych istnieje dysproporcja między ilością uczniów a uczennic.

Co więcej, takie błędne rozumowanie, które jest wpajane dziecku już od pierwszych lat życia, wpływa także na uczniowskie postrzeganie przedmiotu, które przekłada się z kolei na obniżoną motywację nauki matematyki i na budowanie do niej niechęci. Oczywiście nie tylko stereotypy wpływają na niskie zainteresowanie tym nobliwym przedmiotem.

Także system oświatowy zdaje się wciąż nie zawsze nadążać za współczesnością. Sławne są zadania matematyczne, które w zupełnie odrealniony sposób mają wskazać ważne matematyczne prawidłowości. Pewnym kuriozum jest więc tworzenie treści zadań, w których Marysia zjadła 400 jabłek, a 200 kolejnych dała koleżance. Dlatego też wielu uczniów, nie rozumiejąc polecenia lub potrzebujących więcej czasu na omówienie danego matematycznego działu, sięga po różnorodne platformy edukacyjne, np. taką jak ta: https://www.zadania.pl/matematyka/ksiazka/17/matematyka-z-kluczem-7, które oferują dostęp do odpowiedzi i rozwiązań umieszczonych w ćwiczeniach szkolnych czy podręczniku do matematyki, by w ten sposób samodzielnie przygotować się do sprawdzianu.

Dlaczego tak się dzieje?

Szkolny system potrafi zniechęcić ucznia do nauki matematyki, niekiedy budując świadomość, że jest to przedmiot niebywale trudny i dostępny jedynie wybranym uczniom. Tymczasem dobry nauczyciel matematyki szuka sposobów na uatrakcyjnienie tego rodzaju zajęć, czyniąc je bardziej przystępnymi dla ucznia.

Badania wskazują, że uczniowie lepiej przyswajają wiedzę, jeśli widzą sens tej nauki. Dlatego też pokazywanie, że procenty mają znaczenie także w chemii, ekonomii czy podczas zakupów może sprawić, że młodzież dostrzeże wartość w nauce tego przedmiotu. Z kolei ułamki można obrazować za pomocą zajęć kulinarnych etc. Sposobów na przyjemną i efektywną naukę jest naprawdę wiele.

Dodajmy dla sprawiedliwości, że od lat polskie szkoły są skrajnie niedofinansowane w kwestii nowinek technologicznych i tworzenia bazy nauk ścisłych. Dlatego też wiele szkół coraz częściej współpracuje z instytutami naukowymi, komercjalnymi projektami, które oferują młodzieży dostęp do interaktywnego świata matematyki, fizyki czy chemii oraz wielu atrakcyjnych doświadczeń, w ten sposób zachęcając do ich poznania.

Matematyka w zmieniającym się świecie

Nie chcemy tu idealizować matematyki, wskazując, że jej nauka to droga usiana edukacyjnymi różami. Jak każda umiejętność, wymaga systematycznego ćwiczenia. Co więcej, w matematyce od razu możemy zauważyć błąd, który prowadzi do błędnego wyniku. Stąd też, wielogodzinne powtarzanie wzorów i rozwiązywanie wielu ćwiczeń kojarzą się uczniom z nudą i czymś trudnym.

To przeświadczenie wynika także z samej kondycji człowieka we współczesnym świecie. Żyjemy szybko, chcemy od razu widzieć efekty naszej pracy, dziś mało kto ceni sobie żmudną pracę i wykazuje się cierpliwością. Taki styl życia, narzucony przez społeczeństwo nie sprzyja matematyce.

Co więcej, szeroki dostęp do technologii, w tym komputerów i telefonów z wbudowanymi nowoczesnymi kalkulatorami sprawia, że uczniowie chętniej sięgają po gotowy wynik, niż samodzielnie spróbować stanąć w szranki z technologią.

Wydaje się więc, że odpowiednia współpraca rodziców, nauczycieli, instytucji naukowych i uczniów mogłaby stworzyć podwaliny systemu, w którym zarówno dziewczęta, jak i chłopcy chętniej poznawaliby świat matematyki.

 

Źródło: artykuł partnera