Dodano: 30 kwietnia 2018r.

Konie potrafią „czytać” ludzkie emocje i je zapamiętywać

Konie potrafią odczytywać ludzkie emocje poprzez mimikę twarzy – twierdzą naukowcy. Co więcej, zwierzęta te zapamiętują nastrój danej osoby i dostosowują do niego swoje reakcje.

Koń

Naukowcy z University of Sussex oraz University of Portsmouth przeanalizowali zachowanie koni. Celem badania było ustalenie, jak konie postrzegają człowieka. Okazało się, że zwierzęta te reagują pozytywnie na ludzi, którzy wcześniej uśmiechali się do nich i pozostają nieufne w stosunku do tych, którzy rzucili im gniewne spojrzenie - stwierdzili naukowcy.

Nowe badania pokazują, że konie nie tylko zauważają, kiedy człowiek jest w złym humorze, ale potrafią to zapamiętać. Naukowcy w artykule opublikowanym na łamach „Current Biology” opisują doświadczenie, które przeprowadzili z udziałem tych zwierząt.

Naukowcy pokazywali 21 koniom fotografie ludzi ukazując ich gniewną lub rozpromienioną twarz. Następnie osoby z fotografii spotykały się z danym zwierzęciem zachowując neutralny wyraz twarzy. Jak się okazało, konie potrafiły zapamiętać wyraz twarzy z fotografii i na tym opierały interakcje z tą osobą.

- Odkryliśmy, że konie potrafią nie tylko odczytać ludzką mimikę, ale mogą także zapamiętać stan emocjonalny danej osoby i kiedy ją spotykają dostosowują do tego swoje zachowanie – powiedziała Karen McComb, główna autorka badania z University of Sussex.

Dowody oparte na tych badaniach sugerują, że konie inaczej reagują na daną osobę w oparciu o to, czy wcześniej widziane zdjęcie pokazuje ją z uśmiechem czy wyrażającą gniew. Osoby z gniwnym wyrazem twarzy konie traktowały bardziej negatywnie.

Konie spoglądały na fotografie odwracając głowę i przyglądały się raz lewym, raz prawym okiem. Badacze uważają, że ma to związek z różnicami w sposobie, w jaki półkule mózgu przetwarzają bodźce.

Konie dłużej oglądały zdjęcia ukazujące zdenerwowanych ludzi. Badacze zwrócili uwagę, że miały tendencję do oglądania tych fotografii lewym okiem, które łączy się z prawą półkulą mózgu odpowiedzialną za przetwarzanie informacji związanych ze stanem zagrożenia.

Ludzie biorący udział w badaniach nie wiedzieli, który koń oglądał ich fotografię i co ona wyrażała. Miało to na celu zachowanie przez nich neutralnej postawy i ograniczenie jakichkolwiek możliwości sugerowania zwierzętom danego zachowania.

Wiemy, że konie są zwierzętami inteligentnymi społecznie, ale po raz pierwszy u ssaków udało nam się zaobserwować taką zdolność. Zaskakujące jest to, że działo się to już po krótkim spojrzeniu na zdjęcie osoby wyrażającej daną emocję – powiedziała Leanne Proops z University of Portsmouth, współautorka badań.

Ale nie tylko konie potrafią zapamiętywać ludzkie twarze. Podobne zdolności wykazały także psy czy owce. Potrafią to także kruki, które pamiętają twarze szczególnie tych, którzy je oszukali. I chowają urazę. Więcej na ten temat w tekście: Kruki pamiętają twarze oszukujących je ludzi i chowają urazę.

Źródło: The Independent, fot. Universities of Sussex