Dodano: 01 września 2021r.

Jak uczniowie i nauczyciele powinni rozwijać się cyfrowo?

Jak uczniowie i nauczyciele powinni rozwijać się cyfrowo?

 

Zdolność obsługi urządzeń elektronicznych, a konkretniej - poruszanie się za ich pomocą w przestrzeni cyfrowej jest umiejętnością, które w XXI wieku nabył współczesny człowiek.

Z uwagi na poziom technologiczny i cywilizacyjny, który osiągnięty został w wielu krajach, coraz większa liczba osób posiada przynajmniej podstawowe obycie w obsłudze komputera. Jednak z biegiem czasu zdolności polegające na umiejętnym wykorzystywaniu komputera, nazywane kompetencjami cyfrowymi, obejmują też coraz więcej sfer życia i tym samym ich posiadanie staje się wręcz konieczne.

Co ważne, można je nabyć nie tylko samodzielnie, ale także z racji samego uczestnictwa w procesie edukacji. Tym samym nauczyciele, którzy zdobyli wiedzę informatyczną, starają się przekazać ją uczniom. Jednak z powodu stale pojawiających się nowinek technologicznych i jedni i drudzy mogą rozwijać się cyfrowo niemalże przez całe życie. 

Czym są kompetencje cyfrowe?

Kompetencje cyfrowe to według rządowego programu „Cyfryzacja” nic innego jak: „harmonijna kompozycja wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie wykorzystującym technologie cyfrowe”. Definicja ta głosi, że nie są to wyłącznie umiejętności informatyczne, ale cały zespół społecznych zachowań i praktyk realizowanych przy użyciu nowych technologii.  

Co o kompetencjach cyfrowych mówią cyfry? – Statystyki

Poruszanie tematu kompetencji cyfrowych jest bardzo zasadne m.in. z powodu tego, jak powszechna zarówno w Polsce i na świecie stała się cyfryzacja.

Otóż w 2020 roku GUS przeprowadził badanie, z którego wynika, że w 90 procentach gospodarstw domowych był dostęp do internetu. Co ciekawe, 4 lata wcześniej, czyli w 2016 r. miało go około 80 proc. domów.

Natomiast badania przeprowadzone przez EU Kids Online dowodzą, że 82,5 proc. dzieci i młodzieży w przedziale wiekowym 9-17 w 2018 roku codziennie korzystała ze swojego smartphona, a 39,5 proc. również minimum raz dziennie obsługiwała swoje urządzenie desktopowe.

Jakie zdolności zaliczamy do kompetencji cyfrowych?

Skoro wiadome już jest, jak definiowane są kompetencje cyfrowe, a także to, jak wiele dzieci uczestniczy w cyfrowej rzeczywistości, to powinno się również określić, jakie konkretnie czynności zaliczane są do cyfrowych kompetencji.

Grupa polskich badaczy w swej publikacji pt. „Ramowy katalog kompetencji cyfrowych” dokonała klasyfikacji poszczególnych zdolności cyfrowych. Każda z nich przyporządkowana została do danego działu. Niestety nie sposób szerzej opisać każdej z nich w naszym artykule. Jako przykład możemy jednak podać jeden z działów, który w ostatnim czasie dotyczy każdego z nas - zdrowie. Naukowcy przypisali do niego umiejętność korzystania z systemu opieki zdrowotnej. Jeśli przełożymy to działanie do internetu, to może ono oznaczać to, że pacjent potrafi m.in. znaleźć w internecie ważne dla niego informacje związane z leczeniem, jest w stanie zapisać się do konkretnej przychodni metodą online, a także potrafi obsługiwać swój internetowy profil pacjenta. Autorzy publikacji wymienili także m.in. takie działy jak: finanse, sprawy codziennie, odpoczynek i hobby oraz religia. Aby więcej dowiedzieć się o zdolnościach składających się na kompetencje cyfrowe i zgłębić szczegółowo podział zaproponowany przez badaczy zachęcamy do zapoznania się z pełną publikacją, która dostępna jest online.

Jak ważne są kompetencje cyfrowe?

Z racji przeniesienia tak wielu spraw do przestrzeni internetu nie sposób nie określić kompetencji cyfrowych jako bardzo ważnych i ułatwiających codzienne życie. Chcąc zapisać się do szkoły, lekarza lub nawet na szczepienie, można dokonać tego właśnie metodą online. Chyba możemy też stwierdzić, że z biegiem czasu znaczenie kompetencji cyfrowych w życiu codziennym będzie wzrastać, zatem nie warto odkładać w czasie ich nauki.

Kompetencje cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli

Tak jak zostało to napisane we wstępie, ciągły rozwój kompetencji cyfrowych dotyczy zarówno dzieci, jak i nauczycieli. Każdy bez względu na wieku, jeśli tylko zdobędzie umiejętności nowych technologii, ułatwi swoje funkcjonowanie we współczesnym społeczeństwie.

Dzieci chcące poszerzać swoje kompetencje cyfrowe mogą wziąć udział m.in. w programie „Mega Misja”, który pomoże im znacznie rozwinąć się w zakresie nowych technologii. Natomiast nauczyciele oraz nauczycielki mogą skorzystać z projektu „Lekcja:Enter”. Dzięki niemu mogą wzbogacić swoje lekcje o nowe metody nauczania wykorzystujące cyfrowe narzędzia. Oba programy to propozycje przygotowywane i realizowane przez Fundację Orange.

 

 

Źródło: artykuł sponsorowany, fot. Pxhere