Dodano: 24 października 2022r.

Jak sprawdzić promieniowanie radioaktywne w domu - najlepsze sposoby

Promieniowanie jonizujące występuje w środowisku w sposób naturalny, ponieważ emitują je pierwiastki promieniotwórcze znajdujące się w warstwach skorupy ziemskiej. Ludzie na całym świecie są jednak narażeni na kontakt z promieniowaniem wytworzonym sztucznie. Gdy poziom takiego promieniowania jest wysoki, może nieść za sobą poważne konsekwencje zdrowotne w postaci wzrostu ryzyka zachorowania na nowotwory. Z tego względu wiele osób zastanawia się, w jaki sposób sprawdzić promieniowanie radioaktywne w domu. W poniższym artykule przedstawiamy pakiet informacji na ten temat.

Jak sprawdzić promieniowanie radioaktywne w domu - najlepsze sposoby

Dlaczego promieniowanie jądrowe jest takie groźne?

Każdy z nas korzysta w sposób bezpośredni z naturalnego promieniowania jonizującego nawet nie zdając sobie z tego faktu sprawy. Słońce świeci dzięki temu, iż w jego wnętrzu zachodzą rozmaite reakcje jądrowe, które skutkują tym, że wydzielana jest energia. Naturalne promieniowanie nie jest jednak groźne dla ludzkich organizmów. Zupełnie inaczej kwestia ta wygląda pod względem promieniowania wytworzonego sztucznie.

Wiele osób ma ogromne obawy związane z promieniowaniem jądrowym - zwłaszcza, gdy przypomnimy sobie historię XX wieku. W wyniku zrzucenia bomby atomowej na japońskie miasta Hiroszima i Nagasaki zniknęły one z powierzchni ziemi w dosłownie kilka chwil. 200 tysięcy ludzi zginęło, a miliony zmagały się przez całe życie z różnymi chorobami. Kolejnym istotnym wydarzeniem była awaria w 1986 roku elektrowni jądrowej w Czarnobylu - wówczas ogromna fala promieniowania jądrowego dotarła m.in. nad Polskę.

Obecnie, w związku z wojną na Ukrainie i szantażem nuklearnym Moskwy, coraz więcej osób zastanawia się, czy dojdzie do znacznego wzrostu promieniowania na terenie Polski. Nie brakuje osób, które szukają skutecznych sposobów na samodzielne sprawdzenie poziomu promieniowania w domu. Czy rzeczywiście każdy z nas może w domowym zaciszu zweryfikować poziom promieniowania?

dlaczego promieniowanie jądrowe jest takie groźne?

Samodzielna weryfikacja poziomu promieniowania w domu, czyli licznik Geigera

Bardzo skutecznym sposobem na weryfikację poziomu promieniowania jądrowego w domu jest zakup licznika Geigera. Jest to gazowy detektor promieniowania zbudowany ze zbiornika ze specjalnym gazem i elektrod, do których podłącza się wysokie napięcie wytwarzające silne pole elektryczne. Promieniowanie jonizujące, które wpada do licznika, prowadzi do jonizacji atomów gazu. To z kolei skutkuje utworzeniem się wolnych elektronów i wystąpieniem wyładowań. Następnie dochodzi do powstania impulsów elektrycznych, które są wykrywane przez urządzenie.

Omawiane urządzenie zostało po raz pierwszy zbudowane przez niemieckiego fizyka Hansa Geigera i jest ono wykorzystywane na szeroką skalę do dziś w celu identyfikacji promieniowania jonizującego. Warto zaznaczyć, że liczniki Geigera są wykorzystywane nie tylko w domach, ale również w wielu branżach - przede wszystkim w branży budowlanej, medycznej, inżynierii przemysłowej itd.

Warto wiedzieć, że wykorzystując licznik Geigera w zaciszu własnego domu możemy sprawdzić poziom promieniowania. Zachęcamy do zaopatrzenia się w mierniki promieniowania na www.srtech.pl - jest to nowoczesny i profesjonalny sklep specjalizujący się  w sprzedaży urządzeń związanych z nowymi technologiami, ekologią i zdrowym trybem życia.

Komunikaty Państwowej Agencji Atomistyki

Aby mieć dostęp do najświeższych informacji na temat poziomu promieniowania w Polsce, warto również śledzić komunikaty publikowane na stronach Państwowej Agencji Atomistyki oraz Instytutu Fizyki UMCS w Lublinie. Można tam znaleźć wszystkie aktualne informacje odnośnie natężenia radioaktywności. Wszystkie pomiary są realizowane automatycznie i publikowane co godzinę. Dzięki temu każda osoba może w dowolnym momencie zweryfikować, czy obecna sytuacja radiacyjna w Polsce jest bezpieczna.

Źródło: artykuł partnera