Dodano: 14 września 2016r.

Fundacja Gatesów idzie na wojnę z… komarami

Fundacja Gatesów zamierza walczyć z komarami i przenoszonymi przez nie chorobami za pomocą modyfikacji genetycznej. Projekt Target Malaria zostanie dofinansowany z budżetu fundacji. Gdyby projekt się udał, możliwe byłoby znaczące zmniejszenie przypadków malarii, która obecnie co roku dosięga około 220 milionów osób.

Bill Gates

Fundacja Gatesów realizująca projekt zakłada wprowadzenie do populacji komarów zmodyfikowanych genetycznie jednostek, których potomstwo byłoby bezpłodne. Fundacja Melindy i Billa Gatesów do tej pory przeznaczyła na projekt 75 milionów dolarów.

Naukowcy już w ubiegłym roku dokonali takiej modyfikacji genetycznej u komarów. Wywołało to spór na temat bezpieczeństwa. I to właśnie dzięki finansowemu wsparciu Gatesów badacze będą mogli pochylić się nad kwestiami bezpieczeństwa, etycznymi czy prawnymi. Bill Gates zapowiedział, że testy polowe będę mogły odbyć się już za dwa lata.

Kwestie sporu dotyczą manipulacji genetycznej całymi populacjami. Amerykańskie ośrodki naukowe stwierdziły, że taka technologia nie jest gotowa do użytku i wydały zbiór zasad, według których należy postępować, by zachować bezpieczeństwo.

Wspomniana technologia wprowadzania co polucji zmodyfikowanych genetycznie jednostek, których potomstwo będzie bezpłodne zyskała żywe zainteresowanie. Pojawiły się pomysły, by wykorzystać ją do eliminacji gatunków inwazyjnych, które przywiezione przez człowieka w różne strony świata niszczą endemiczną faunę i florę.

Źródło: technologyreview.com, fot. FotoshopTofs/Pixabay