Dodano: 26 kwietnia 2019r.

Dlaczego warto wyposażyć biuro w oczyszczacz powietrza?

Zgodnie z art. 207 § 2 kp pracodawca zobowiązany jest do ochrony zdrowia i życia swoich pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy właściwym wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Wprawdzie te przepisy nie obligują nikogo do wyposażenia biura w urządzenia oczyszczające powietrze, ale warto potraktować ich zakup jako formę troski o zdrowie pracowników.

Oczyszczacz powietrza

 

Skąd się biorą zanieczyszczenia i jak wpływają na zdrowie pracowników?

Zanieczyszczenia obecne w powietrzu możemy podzielić na te, które napływają do budynku z zewnątrz oraz na te, do wytworzenia których doszło wewnątrz biura. Wśród tych pierwszych znajdują się pyły zawieszone, lotne związki organiczne i inne składniki smogu, a także alergeny takie jak pyłki roślinne. Według lekarzy smog ma działanie nowotworowe. Poza tym zwiększa ryzyko wystąpienia zawałów serca i udarów niedokrwiennych mózgu, nawet u osób młodych. Podczas badań przeprowadzonych przez Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego na grupie mieszkańców Krakowa i Lublina pomiędzy 16 a 22 rokiem życia stwierdzono w organizmach osób oddychających zanieczyszczonym powietrzem obecność białka CRP, które może doprowadzić do zaburzenia pracy naczyń krwionośnych.

Obecne w smogu pyły zawieszone najlepiej usuwa filtr HEPA, który jest jednym z najpopularniejszych elementów systemu filtracyjnego oczyszczaczy powietrza. Z zanieczyszczeniami gazowymi natomiast najlepiej radzi sobie filtr węglowy, dlatego producenci bardzo często łączą go z technologią HEPA.

Pyłki i pozostałe alergeny napływające do biura nie mają wprawdzie tak szkodliwego działania, ale ich obecność również może doprowadzić do pogorszenia stanu zdrowia pracowników. Z alergią zmaga się coraz więcej osób, dlatego kontakt z powietrzem zanieczyszczonym alergenami u niektórych członków zespołu może wywołać katar, zapalenia spojówek oraz inne nieprzyjemne dolegliwości utrudniające wykonywanie obowiązków zawodowych. Najwyższą skuteczność w eliminacji alergenów wziewnych wykazuje wspominany już filtr HEPA.

Zanieczyszczenia wytwarzane w samym biurze to związki chemiczne, których powstanie jest skutkiem ubocznym pracy drukarek, kserokopiarek i innych urządzeń biurowych. W ten sposób do powietrza trafiają m.in. benzen, ksyleny, toluen i formaldehyd. Oznacza to, że pracownicy obsługujący taki sprzęt lub chociażby przebywający w pobliżu niego są narażeni na podrażnienia skóry i dróg oddechowych, a nawet na choroby nowotworowe. Tego typu zanieczyszczenia można wyeliminować przy pomocy urządzenia wyposażonego w węgiel aktywny.

Biorąc pod uwagę wszystkie te argumenty, zakup oczyszczacza powietrza do biura wydaje się bardzo dobrą inwestycją w zdrowie i efektywność swoich pracowników. Warto zaznaczyć, że wydatki związane z nabyciem takiego sprzętu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, tak więc nie muszą być obciążeniem dla budżetu firmy.

Jaki oczyszczacz powietrza sprawdzi się w biurze?

Wybierając oczyszczacz powietrza do biura należy wziąć pod uwagę przede wszystkim:

  • rodzaj filtrów,
  • CADR lub maksymalny przepływ powietrza,
  • głośność pracy,
  • koszty zakupu i eksploatacji.

Jak wynika z przedstawionych powyżej informacji, dobry oczyszczacz powietrza powinien posiadać filtr węglowy oraz HEPA. Wysoka skuteczność obu tych technologii sprawiła, że znalazły powszechne zastosowanie w produkcji urządzeń oczyszczających powietrze, dlatego są obecne w znacznej części modeli dostępnych teraz na rynku. Na www.ranking-oczyszczaczy.pl można znaleźć urządzenia o dużej wydajności filtrowania powietrza.

Trochę większy problem może sprawić wyszukanie oczyszczacza zapewniającego odpowiednio wysoką wydajność, o której informuje CADR albo maksymalny przepływ powietrza. O ile w przypadku jednoosobowego gabinetu o wielkości poniżej 20 m² wystarczające będzie urządzenie, które zapewnia przepływ powietrza na poziomie 150 m³/h, to w kilkuosobowym pomieszczeniu o powierzchni 50 m² powinien znaleźć się znacznie wydajniejszy oczyszczacz. Pod tym względem dobrze sprawdzają się m.in. urządzenia Xiaomi, które zdobyły w Polsce dużą popularność. Model Xiaomi Air Purifier Pro o współczynniku CADR 500 m³/h jest polecany do pomieszczeń o wielkości 35-60 m², natomiast Xiaomi Mi Air Purifier Max, którego CADR jest dwukrotnie wyższy, sprawdzi się przy powierzchni nawet 120 m².

Warto podkreślić, że wydajność oczyszczania nigdy nie jest zbyt wysoka w stosunku do wielkości biura. Wybór sprzętu o wyższym parametrze CADR może sprawić, że oczyszczacz będzie w stanie skutecznie usuwać zanieczyszczenia bez uruchamiania wysokich trybów, które zazwyczaj są dość głośne. Cicha praca to ważna cecha oczyszczaczy przeznaczonych do biur, ponieważ nadmierny hałas utrudnia skupienie się na pracy. Urządzenia obecne w firmie na najwolniejszych obrotach powinny emitować dźwięki cichsze od 40 dB.

Najlepszym wyborem jest oczyszczacz powietrza, którego wysoka jakość idzie w parze z atrakcyjną ceną. Nie jest to niemożliwe, ponieważ urządzenia spełniające przedstawione tutaj warunki można nabyć za mniej niż 2000 zł. Oczywiście, oprócz ceny samego oczyszczacza ważną rolę odgrywają koszty eksploatacji, na które składają się wydatki związane z wymianą filtrów i wartość pobieranego prądu. Dobry sprzęt nie generuje dużych kosztów.

Za filtry do Xiaomi Air Purifier Pro trzeba zapłacić 199 zł. Biorąc pod uwagę ich wytrzymałość oraz przeciętną częstotliwość użytkowania oczyszczacza, w ciągu roku potrzebne są dwa komplety filtrów, co oznacza wydatek około 400 zł. Moc tego sprzętu mieści się w granicach 4,8-66 W. Przyjmując średnią wartość i zakładając, że urządzenie będzie pracowało przez 12 godzin dziennie, wydatki związane z poborem prądu nie powinny przekroczyć 155 zł rocznie.

 

Źródło: Artykuł partnera