Dodano: 21 października 2019r.

Codzienna ekspozycja na niebieskie światło może przyspieszać procesy starzenia się

Długotrwałe narażanie się na niebieskie światło, takie jak to, które emanuje z telefonu czy komputera, może mieć wpływ na długość życia. Nowe badania sugerują, że niebieskie światło emitowane przez diody elektroluminescencyjne uszkadza komórki w mózgu oraz siatkówkę.

Nowe badania naukowców z Oregon State University wykazały, że światło o niebieskiej barwie przyspiesza procesy starzenia. Analizy zostały przeprowadzone na muszkach owocówkach (Drosophila melanogaster), które są ważnym organizmem modelowym ze względu na mechanizmy komórkowe i rozwojowe, które muszki dzielą z innymi zwierzętami, a także ludźmi.

Współautorką badań jest profesor biologii Jaga Giebultowicz, która wcześniej pracowała na Uniwersytecie Warszawskim. Wraz ze współpracownikami zbadała, w jaki sposób muszki owocówki reagowały na codzienny, 12-godzinny kontakt z niebieskim światłem LED. Okazało się, że muszki narażone na długotrwałe przebywanie w niebieskim świetle umierały wcześniej. Wyniki badań ukazały się na łamach pisma „Aging and Mechanisms of Disease”.

Muszki owocówki spędzały 12 godzin w niebieskim świetle i 12 godzin w ciemności. Takie codzienne cykle sprawiały, że żyły krócej w porównaniu z muszkami trzymanymi w całkowitej ciemności lub w świetle z ograniczeniem niebieskich długości fal.

Muszki wystawione na działanie niebieskiego światła wykazywały uszkodzenie komórek siatkówki i neuronów mózgowych. Zaobserwowano także upośledzoną ruchliwość – muszki miały ograniczoną zdolność do wspinania się na ściany.

Niektóre owady, które brały udział w eksperymencie, zostały uprzednio zmodyfikowane genetycznie i nie rozwinęły oczu, ale nawet u nich zaobserwowano uszkodzenia w mózgu i zaburzenia ruchowe, co sugeruje, że muchy nie musiały widzieć światła, aby doznały uszkodzeń.

- Fakt, że światło przyspiesza starzenie się muszek, początkowo był dla nas bardzo zaskakujący - powiedziała Giebultowicz. - Zmierzyliśmy ekspresję niektórych genów u starych muszek i stwierdziliśmy, że reagujące na stres geny ochronne były wyrażane, jeśli muchy były trzymane w świetle. Postawiliśmy hipotezę, że światło reguluje te geny. Potem zaczęliśmy zadawać pytania, co jest takiego w świetle, co szkodzi muszkom. Wtedy spojrzeliśmy na spektrum światła i okazało się jasne, że chociaż światło bez niebieskiej barwy nieznacznie skracało żywotność muszek, to samo niebieskie światło skracało życie muszek w sposób radykalny – przyznała prof. Giebułtowicz.

Naturalne światło, jak zauważyła prof. Giebultowicz, ma kluczowe znaczenie dla rytmu dobowego organizmu. Chodzi o 24-godzinny cykl procesów fizjologicznych, takich jak aktywność fal mózgowych, produkcja hormonów i regeneracja komórek, które są ważnymi czynnikami w żywieniu i śnie.

- Istnieją dowody sugerujące, że zwiększona ekspozycja na sztuczne światło jest czynnikiem ryzyka zaburzeń snu. A przy powszechnym stosowaniu oświetlenia LED i wyświetlaczy w różnych urządzeniach, ludzie narażeni są na zwiększoną ilość światła w niebieskim spektrum. Powszechnie stosowane diody LED emitują dużą część niebieskiego światła. Ale ta technologia, nawet w najbardziej rozwiniętych krajach, nie jest używana wystarczająco długo, aby poznać jej skutki w całym okresie życia człowieka – wyjaśniła badaczka.

Badania pokazały też, że muszki owocówki, jeśli tylko miały wybór, unikały niebieskiego światła. - Sprawdzimy, czy ten sam sygnał, który powoduje, że uciekają one od niebieskiego światła, ma wpływ na ich długowieczność - powiedziała.

- W ciągu ostatniego stulecia długość życia ludzi znacznie wzrosła, ponieważ znaleźliśmy sposoby leczenia wielu chorób. Jednocześnie spędzamy coraz więcej czasu przy sztucznym świetle. Nauka szuka sposobów, aby pomóc ludziom być zdrowszymi, dlatego zaprojektowanie zdrowszego spektrum światła może być przydatne, nie tylko pod względem lepszego snu, ale także pod względem ogólnego stanu zdrowia – powiedziała Eileen Chow, współautorka badań.

Naukowcy radzą, by stosować okulary z filtrami niebieskiego światła. Niektóre telefony, laptopy i inne urządzenia można ustawić tak, aby blokowały emisję niebieskiego światła.

Źródło: Oregon State University, fot. PxHere