Dodano: 03 czerwca 2020r.

29 wariantów genów może mieć wpływ na problemy alkoholowe

Okazuje się, że ryzyko wystąpienia alkoholizmu jest zapisane w genach. Naukowcy ustalili, że wpływ na problemy alkoholowe mogą mieć niektóre warianty genów. W nowych badaniach uczeni znaleźli 29 takich wariantów. Wiedza ta może wpłynąć na dokładniejszą ocenę genetycznych czynników ryzyka alkoholizmu.

Alkoholizm

Badanie przeprowadzono na próbkach genów 435 tys. Europejczyków. Okazało się, że w sumie 29 wariantów genów występuje powszechnie u osób z problemami alkoholowymi. Już wcześniej naukowcy byli świadomi istnienia 10 podobnych genów, teraz odkryli 19 nowych. Tym samym doszło do potrojenia liczby znanych „genetycznych czynników ryzyka” wystąpienia alkoholizmu.

Naukowcy udowodnili również, że geny powiązane z występowaniem problemów alkoholowych mają bardzo duże szanse, aby zostać przekazane kolejnym pokoleniom. Świadczyć to może o ich biologicznym znaczeniu.

Badanie przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu w Yale, a jego wyniki opublikowali na łamach „Nature Neuroscience”.

Związek genów z alkoholizmem

Genetycy z Yale skupili się na DNA osób, które uznali za mające problemy alkoholowe. Wszystkie te osoby deklarowały, że spożywają przynajmniej 14 jednostek alkoholu tygodniowo. Jedna jednostka alkoholu to w przeliczeniu 250 ml piwa, lub 1 lampka wina (125 ml), lub mały kieliszek wódki (25 ml).

W badaniach poszukiwano fragmentów DNA, które występowały u dużej części uczestników. - Dało nam to możliwość zrozumienia związków przyczynowo-skutkowych między problemami alkoholowymi, zaburzeniami zdrowia psychicznego, skłonnościami do ryzyka i zdolnościami poznawczymi ludzi – przekonuje psychiatra i główny autor badania dr Hang Zhou.

- Wyniki pozwalają również na lepszą ocenę ryzyka związanego z możliwością wystąpienia problemów alkoholowych u poszczególnych osób – dodaje naukowiec.

Alkoholizm a depresja

Badania DNA miały również dać odpowiedź na pytania, czy alkoholicy mają predyspozycje do depresji i wystąpienia u nich zaburzeń lękowych. Dyrektor generalny „Alcohol Change UK” dr Richard Piper podkreśla, że odpowiedź na te pytania jest złożona. – Wszystko zależy od tego ile pijemy, od naszych wzorców konsumpcji oraz od szeregu istniejących wcześniej okoliczności i warunków – ocenił.

- Badania dostarczyły za to pewnych interesujących spostrzeżeń na temat genetycznych czynników ryzyka. Im więcej o nich wiemy, tym lepiej możemy je ograniczyć – wskazał Piper. - Wielu z nas zwraca się ku alkoholowi, gdy nie może sobie poradzić. Jednak szkodliwość alkoholu nie jest wyłącznie kwestią indywidualnych okoliczności, ważną rolę odgrywają również czynniki środowiskowe. Dlatego właśnie jest to tak ważne dla społeczeństwa – podkreślił.

Wcześniejsze badania nad problemem alkoholizmu wskazywały na to, że alkohol może stymulować obszary w mózgu odpowiedzialne za poczucie przyjemności, co zachęca do powrotu do picia. Udowodniono również, że niektóre substancje chemiczne produkowane w mózgu mogą uczynić ludzi bardziej podatnymi na picie.

Także czynniki środowiskowe i społeczne są związane z alkoholizmem. Badania sugerują, że osoby mieszkające w pobliżu pubów i barów, mają tendencję do bardziej pozytywnego postrzegania picia.

Geny wykorzystane w badaniu Yale pochodziły z biobanków przechowujących informacje o osobach europejskiego pochodzenia.

Alkoholizmu nie można lekceważyć

Alkoholizm jest najpoważniejszą formą nadużywania alkoholu i wiąże się z niezdolnością do kontrolowania nawyków żywieniowych. Jest on podzielony na trzy kategorie: lekki, umiarkowany i ciężki. Każda kategoria ma różne objawy i może powodować szkodliwe skutki uboczne.

Jeśli nie jest leczony, każdy rodzaj nadużywania alkoholu może wymknąć się spod kontroli. Osoby zmagające się z alkoholizmem często mają wrażenie, że nie mogą normalnie funkcjonować bez alkoholu. Może to prowadzić do wielu problemów i wpływać na pracę, sprawy osobiste, relacje z bliskimi i ogólny stan zdrowia.

Czasami oznaki ostrzegawcze związane z nadużywaniem alkoholu są zauważalne. Innym razem mogą się one ujawnić po dłuższym czasie. Gdy uzależnienie od alkoholu zostanie odkryte we wczesnym stadium, szanse na pomyślny powrót do zdrowia znacznie się zwiększają.

Powszechne oznaki alkoholizmu obejmują: brak możliwości kontrolowania spożycia alkoholu, łaknienie alkoholu, gdy się go nie pije, stawianie alkoholu ponad obowiązkami, potrzebę ciągłego picia więcej, wydawanie znacznych ilości pieniędzy na alkohol.

Źródło: Yale University