Dodano: 25 lutego 2020r.

Znaleziono skamieliny wodorostów liczące miliard lat

Paleontolodzy znaleźli w Chinach skamieniałe szczątki pradawnych wodorostów, które mogą być przodkiem wszystkich roślin lądowych. Skamieliny liczą sobie miliard lat i przesuwają najwcześniejszy zapis kopalny zielonych roślin o około 200 milionów lat.

skamieliny wodorostów sprzed miliarda lat

Szczątki wodorostów są ledwie widoczne gołym okiem. Mają długość około dwóch milimetrów. Naukowcy nazwali je Proterocladus antiquus i jak twierdzą, to najstarsze zielone wodorosty, jakie kiedykolwiek znaleziono. Dotychczas najwcześniejszy, potwierdzony zapis kopalny zielonych wodorostów znaleziono w skale datowanej na około 800 milionów lat.

Ta prastara forma glonów została odkryta w próbkach skalnych pobranych z okolic miasta Dalian w północnych Chinach. Niegdyś w tym rejonie był ocean. Opis badań przeprowadzonych przez naukowców z Virginia Tech ukazał się na łamach pisma „Nature Ecology & Evolution”.

Najstarsza skamielina rośliny zielonej

- Nowe skamieliny sugerują, że zielone wodorosty były ważnymi graczami w oceanie na długo przed tym, jak ich potomkowie przenieśli się i przejęli kontrolę nad suchym lądem – powiedział profesor Shuhai Xiao, który kierował pracami zespołu badawczego. - Cała biosfera jest w dużej mierze zależna od roślin i glonów w odniesieniu do żywności i tlenu, ale rośliny lądowe ewoluowały dopiero około 450 milionów lat temu. Nasze badania pokazują, że zielone wodorosty ewoluowały nie później niż jeden miliard lat temu, przesuwając najwcześniejszy zapis kopalny zielonych wodorostów o około 200 milionów lat – dodał.

Xiao przypomniał, że według obecnie uznawanej koncepcji, rośliny lądowe - drzewa, trawy, rośliny spożywcze, krzewy - wyewoluowały z zielonych wodorostów, które były roślinami morskimi. W procesie trwającym miliony lat „wyszły” z wody i przystosowały się do życia na suchym lądzie, który stał się ich nowym środowiskiem naturalnym. - Te skamieliny są związane z przodkami wszystkich współczesnych roślin lądowych, które widzimy dzisiaj – podkreślił Xiao.

Należy zaznaczyć, że nie wszyscy eksperci zgadzają się z tą koncepcją. Debata na temat pochodzenia zielonych roślin jest nadal przedmiotem dyskusji. - Nie wszyscy się z nami zgadzają. Niektórzy naukowcy uważają, że zielone rośliny pochodzą z rzek i jezior, a później podbiły ocean i ląd - wyjaśnił Xiao.

Choć znaleziono starsze skamieniałości glonów o nazwie Bangiomorpha pubescens, datowane na około 1.047 miliarda lat, to P. antiquus jest inny, ponieważ jest zielony. Nowe odkrycie jest ważne dla zrozumienia fotosyntezy. Rośliny fotosyntetyczne mają zasadnicze znaczenia dla życia na naszej planecie. Wytwarzają tlen i stanowią pożywienie dla niezliczonej liczby zwierząt.

Bliski krewny wszystkich roślin

Skamieliny wykazują cechy wspólne ze współczesnymi glonami. Reprezentują organizmy wielokomórkowe o rozgałęzionych strukturach, a nawet systemach korzeniowych. Uczeni sądzą, że bytowały na skałach w płytkich morzach przywierając do nich rodzajem korzenia. Wydaje się, że miały wyspecjalizowane komórki do rozmnażania i do tworzenia komórek podobnych do zarodników, które pozostałyby w uśpieniu w razie pogorszenia warunków i odrosły później.

- Te wodorosty wykazują rozgałęzioną strukturę. Pod mikroskopem widać wyspecjalizowane komórki zwane akinetami, które są bardzo powszechne w tego rodzaju skamielinach. Cechy te silnie sugerują, że skamieliny są zielonym wodorostem wielokomórkowym, który ma około jednego miliarda lat. Prawdopodobnie reprezentują najwcześniejszą skamielinę zielonych wodorostów. Krótko mówiąc, nasze badanie mówi nam, że wszechobecne zielone rośliny, które widzimy dziś, mają wspólnego przodka sprzed co najmniej jednego miliarda lat – przyznał Qing Tang z Virginia Tech, współautor publikacji.

Źródło i fot.: Virginia Tech