Dodano: 24 lipca 2017r.

Wyjaśniono dziwny sygnał z pobliskiej gwiazdy Ross 128

Kilka dni temu media obiegła wiadomość o odebraniu dziwnych sygnałów pochodzących z pobliskiej gwiazdy Ross 128. Ponowne obserwacje pozwoliły na wyjaśnienie źródła sygnału.

Satelita

Naukowcy odebrali tajemnicze sygnały 12 maja dzięki Obserwatorium Arecibo. Sygnały radiowe wydawały się pochodzić od oddalonej od nas o 11 lat świetlnych gwiazdy Ross 128. Gwiazda obserwowana była przez 10 minut. W tym czasie astronomowie odebrali sygnał i scharakteryzowali go jako „prawie okresowy”.

– Sygnały składały się z szerokopasmowych quasi-okresowych impulsów z bardzo silnymi cechami dyspersyjnymi. Uważamy, że sygnały nie są miejscowymi zakłóceniami częstotliwości radiowych. Są unikatowe dla gwiazdy Ross 128. Obserwacje innych gwiazd bezpośrednio przed i po odebraniu sygnałów nie wykazały niczego podobnego – mówił Abel Méndez, astrobiolog z Uniwersytetu w Arecibo tuż po publikacji informacji o dziwnych sygnałach.

Informacja od razu wywołała masę spekulacji o obcej cywilizacji, która to rzekomo miała być źródłem tajemniczych sygnałów. Ale eksperci takie wyjaśnienia umieścili na końcu długiej listy potencjalnych źródeł sygnału. Dla nich tajemnicą było to, że nie wiedzieli dokładnie, czy zarejestrowane impulsy są jakąś aktywnością gwiazdy czy może emisją pochodzącą z innych obiektów.

Dzięki kolejnym obserwacjom z wykorzystaniem radioteleskopów Green Bank Telescope oraz Allen Telescope Array, które miały miejsce w połowie lipca, ustalono, że prawdopodobnym źródłem tajemniczych sygnałów był satelita lub satelity znajdujące się na orbicie geostacjonarnej. Gwiazda Ross 128 jest ulokowana w takim miejscu, że jej nasłuch obarczony jest ryzykiem „zasłonięcia” przez satelity telekomunikacyjne.

Zapis sygnału z Ross 128. Fot. Obserwatorium Arecibo

- Wiele osób było bardzo zainteresowane sygnałami, jako potencjalnym przekazem od pozaziemskiej, inteligentnej cywilizacji – przyznał Méndez. – Teraz jesteśmy pewni źródła tajemniczych sygnałów. – dodał.

Gwiazda Ross 128 zwana też FI Virginis jest jedną najbliższych nam gwiazd. Znajduje się w gwiazdozbiorze Panny. Jest około 2800 razy ciemniejsza od naszego Słońca. Dlatego gwiazda ta, choć znajduje się bardzo blisko, jest słabo widoczna. Jej promień to tylko 0,21 promienia naszej Dziennej Gwiazdy, a masa to jedynie 0,156 masy naszego Słońca.

Źródło: phys.org, fot. Pixabay