Dodano: 20 kwietnia 2017r.

W weekend kosmiczny spektakl na niebie

W nadchodzący weekend czekają nas kosmiczne fajerwerki. 22 kwietnia swoje maksimum będzie miał rój Lirydów.

Meteor na nocnym niebie

Każdy miłośnik astronomii zna Lirydy. Co roku stanowią niezwykłą atrakcję na nocnym niebie. W tym roku obserwacjom będzie sprzyjał Księżyc, bowiem będzie on w okolicy nowiu, co dodatkowo poprawi warunki do obserwacji „spadających gwiazd”.

Rój Liryów aktywny jest od 16 kwietnia. Jednak jego maksimum przypadnie 22 kwietnia o godz. 14.00, czyli najlepiej wypatrywać Lirydów w nocy: 21/22 kwietnia i 22/23 kwietnia. Lokalizacja roju nie powinna sprawić kłopotów amatorom kosmicznych fajerwerków. Wystarczy skierować wzrok na południowo-wschodnią stronę nieba.

Rój Lirydów znany jest od starożytności, a w latach 1803 i 1922 odnotowano w jego przypadku deszcze meteorów: około 1800 na godzinę. Zwykła aktywność roju jest mniejsza i można spodziewać się do 18 meteorów w ciągu godziny. Rój ten jest związany z długookresową kometą C/1861 G1 (Thatcher) powracającą w okolice Słońca co 415 lat. Radiant roju znajduje się na granicy gwiazdozbiorów Lutni i Herkulesa. Aktywność roju potrwa do 26 kwietnia.

Najlepsze warunki do obserwacji „spadających gwiazd” są oczywiście poza miastem, gdzie jest znacznie mniejsze zanieczyszczenie świetlne, które utrudnia wszelkie obserwacje astronomiczne. W tym roku obserwacjom nie będą sprzyjały chłodne noce. Warunki atmosferyczne także mogą zakłócić podziwianie „spadających gwiazd”. Jednak mimo wszystko życzymy udanych obserwacji!

Źródło: Urania, fot. Kim MyoungSung/Flickr