Dodano: 12 września 2022r.

Test obrony Ziemi przed asteroidami. DART namierza swój cel

Sonda NASA Double Asteroid Redirection Test (DART) „zobaczyła” swój cel – asteroidę o nazwie Dimorphos. Ta kosmiczna skała ma około 160 metrów średnicy i orbituje wokół większego obiektu, mającego średnicę około 780 metrów, o nazwie Didymos. 26 września DART celowo uderzy w Dimorphosa, by zmienić jego kurs. Chociaż obiekt nie stanowi zagrożenia dla Ziemi, będzie to pierwszy test możliwości obrony przed zmierzającą w kierunku Ziemi asteroidą.

Test obrony Ziemi przed asteroidami. DART namierza swój cel

Misja DART ma przetestować strategię ochrony Ziemi przed asteroidami, które mogą zagrozić naszej planecie. Ważący 550 kilogramów statek uderzy w Dimorphosa z prędkością około 24 tys. kilometrów na godzinę. Naukowcy liczą, że ten kuksaniec zmieni kurs obiektu. Test ma na celu pomóc naukowcom zrozumieć, jak duży pęd jest potrzebny do odchylenia orbity asteroidy, gdyby któraś zmierzała pewnego dnia w kierunku Ziemi.

Cel statku to asteroida Dimorphos, co można przetłumaczyć z języka greckiego jako „dwie formy”. Obiekt ma około 160 metrów średnicy i orbituje wokół większej asteroidy o nazwie Didymos, co oznacza po grecku „bliźniak”.

NASA uważa, że chociaż żadna z obu asteroid nie stanowi zagrożenia dla Ziemi, są one idealnymi kandydatami do testu. Wszystko dlatego, że można je obserwować za pomocą naziemnych teleskopów. Dane i obrazy z uderzenia będą również zbierane przez miniaturowego satelitę wyposażonego w kamerę, dostarczonego przez Włoską Agencję Kosmiczną.

Cel namierzony

Nowe zdjęcia z DART pokazują asteroidę Didymos i krążącego wokół niej Dimorphosa. Obraz opublikowany przez NASA jest kompozycją 243 zdjęć wykonanych 27 lipca przez kamerę Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical navigation (DRACO).

W czasie wykonywania fotografii sonda DART znajdowała około 32 mln km od swojego celu. Dlatego eksperci nie byli pewni, czy DRACO będzie w stanie dostrzec asteroidę. Ale po połączeniu obrazów, zespół był w stanie je wzmocnić, dostrzec Didymosa i wskazać jego położenie.

- Ten pierwszy zestaw fotografii to test sprawdzający nasze techniki obrazowania - tłumaczy Elena Adams, inżynier systemów misji DART w Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL). - Jakość obrazu jest podobna do tego, co moglibyśmy uzyskać z naziemnych teleskopów, ale ważne jest, aby pokazać, że DRACO działa prawidłowo i może dostrzec swój cel, aby dokonać wszelkich niezbędnych korekt, zanim zaczniemy używać obrazów do autonomicznego naprowadzenia statku kosmicznego na asteroidę – wyjaśnia.

Ważna praca DRACO

Chociaż zespół przeprowadził już szereg symulacji nawigacyjnych bez użycia DRACO, to DART będzie ostatecznie zależał od jego zdolności do „widzenia” i przetwarzania obrazów Didymosa i Dimorphosa. Tylko w ten sposób DRACO będzie mógł poprowadzić statek kosmiczny w kierunku asteroidy, szczególnie w ostatnich czterech godzinach przed uderzeniem. W tym momencie DART będzie musiał samemu nawigować, aby pomyślnie zderzyć się z Dimorphosem bez jakiejkolwiek interwencji człowieka.

- Widząc pierwsze obrazy DRACO, możemy dopracować najlepsze ustawienia i dostroić oprogramowanie - mówi Julie Bellerose, szefowa nawigacji DART w Jet Propulsion Laboratory NASA.

W ciągu najbliższych kilku tygodni zespół DART wykona jeszcze trzy manewry korygujące trajektorię lotu, co jeszcze bardziej zmniejszy margines błędu. Po ostatnim manewrze 25 września, około 24 godziny przed zderzeniem, zespół nawigacyjny będzie znał dokładną pozycję Dimorphosa. Od tego momentu DART będzie zdany na siebie.

DART jest pierwszą na świecie testową misją obrony planetarnej, celowo uderzając w Dimorphosa, aby nieznacznie zmienić jego położenie. Podczas gdy asteroida nie stanowi żadnego zagrożenia dla Ziemi, misja DART ma zademonstrować, że statek kosmiczny może autonomicznie nawigować do uderzenia w stosunkowo małą asteroidę i udowodnić, że jest to realna technika odchylania asteroidy, która mogłaby pozostawać na kursie kolizyjnym z Ziemią.

Naukowcy szacują, że uderzenie skróci orbitę Dimorphosa wokół Didymosa. Zmiana będzie precyzyjnie mierzona za pomocą teleskopów na Ziemi. Wyniki obserwacji pozwolą zweryfikować i ulepszyć modele komputerowe, które mają kluczowe znaczenie dla przewidywania skuteczności uderzenia kinetycznego jako niezawodnej metody odchylania orbity asteroidy.

Źródło: NASA, fot. NASA JPL DART Navigation Team