Dodano: 11 października 2019r.

Świnie też potrafią posługiwać się narzędziami

Francuscy naukowcy znaleźli dowody wskazujące na to, że świnie potrafią posługiwać się narzędziami. Zachowania te zaobserwowano w paryskim ogrodzie zoologicznym i były związane z przyjściem na świat młodych.

Świnie też potrafią posługiwać się narzędziami

Był czas, kiedy naukowcy uważali, że ludzie są jedynym gatunkiem, który potrafi wytwarzać narzędzia i posługiwać się nimi. Te założenia już dawno zostały porzucone. Liczne badania wykazały, że wiele gatunków zwierząt używa narzędzi na swoje własne, unikalne sposoby. Na przykład wrony brodate przy użyciu przygotowanych uprzednio patyków wydłubują owady z zakamarków i dziur w pniach drzew. Z kolei wydry używają kamieni do rozłupywania skorupiaków. Ale przykładów jest znacznie więcej.

Używanie narzędzi jest oznaką inteligencji, a świnie od lat uważane są za niezwykle inteligentne stworzenia. Jednak do niedawna nikt nie widział świń korzystających z jakichkolwiek narzędzi. Jak się okazuje, przynajmniej jeden gatunek świni – świnie wisajskie – korzysta z narzędzi. Badacze zaobserwowali w paryskim zoo, jak kilka z nich za pomocą patyków i kawałków kory kopie lub spulchnia swoje gniazdo

Wyniki obserwacji świń ukazały się na łamach pisma „Mammalian Biology”.

Obserwacje świń wisajskich używających narzędzi były nieco przypadkowe. Dr Meredith Root-Bernstein w 2015 roku odwiedziła paryski ogród zoologiczny. To tam zobaczyła, jak kilka świń przy pomocy patyków i kawałków kory kopie swój barłóg. Kiedy spróbowała zapoznać się z literaturą naukową na ten temat, niczego nie znalazła. - Gdy zaczęłam szukać publikacji dotyczących używania narzędzi przez świnie, nie znalazłam nic – przyznała.

To skłoniło dr Root-Bernstein do wypełnienia tej luki. Zaintrygowana uczona stworzyła zespół do badania zachowania świń. Jednak początkowo świnie z paryskiego zoo wydawały się nieśmiałe i nie pokazywały się z patykami w ryjkach. Ale za każdym razem, gdy zespół przychodził obserwować zwierzęta, kawałek kory leżał w innym miejscu w ich zagrodzie, często podejrzanie w pobliżu rozkopanej ziemi.

Uznając, że może to mieć związek z chęcią budowania gniazd przez ten gatunek, Root-Bernstein wraz z zespołem wróciła w następnym roku. Badacze podrzucając świniom żywność próbowali ustalić, czy żerowanie może pomóc w wyjaśnieniu potencjalnego wykorzystania narzędzi przez świnie, ale to nic nie dało. Świnie przy pracy z narzędziami udało się zaobserwować dopiero podczas przygotowań do przyjścia na świat młodych. To wtedy zespół zauważył dorosłą samicę, nazwaną Priscilla, która za pomocą kawałka kory ryła w ziemi.

Priscilla nie była jedyną zainteresowaną „pracami ziemnymi. Jej dwie córki używały również krótkiego kawałka kory do kopania w różnych okresach obserwacji. Przygotowaniem barłogu zajmował się także jedyny samiec w zagrodzie – Billie, choć w porównaniu do samic jego działania były nieco nieporadne.

Naukowcom udało się uchwycić te zachowania na wideo. Ogółem w ciągu trzech lat zaobserwowano 11 przypadków świń korzystających z narzędzi. Można to zobaczyć na krótkim filmie poniżej.

Uczeni, by sprawdzić, czy jest coś wyjątkowego w patykach i małych kawałkach kory używanych przez paryskie świnie, podarowali im drewniany szpatułki o różnych kształtach. Jednak podarunki zostały użyte tylko dwa razy.

Choć obserwacje te są interesujące, to tak naprawdę nie jest jasne, dlaczego świnie wisajskie korzystają z tych prostych narządzi. Użycie patyków czy kory nie było bardziej wydajne. Prawdopodobnie świnie skuteczniej wykonałyby pracę kopiąc ryjem bądź nogą. Dlaczego zatem świnie kopią w ziemi za pomocą patyków i kory? Uczeni uważają, że w pewnym momencie któraś ze świń zaczęła używać narzędzi, być może dla zabawy, albo z innego powodu, a potem zachowania te przekazała całej rodzinie. Kopanie narzędziami przyjęło się, choć być może w jakiś nieznany jeszcze badaczom sposób, korzystanie z narzędzi usprawnia budowę legowiska i jest lepsze od orania ziemi ryjem.

Biorąc pod uwagę, że wszystkie te zwierzęta urodziły się w niewoli, a próbka jest bardzo mała, trudno jest wyciągnąć jakieś solidne wnioski. Ale tak naprawdę nie o to chodzi. Obserwacje wykazały, że przynajmniej niektóre gatunki świń wykorzystują znalezione przedmioty, by użyć ich jako narzędzi.

Źródło: Science Alert, fot. Root-Bernstein/ YouTube