Dodano: 04 lipca 2018r.

Sonda Dawn dostarczyła pierwsze szczegółowe zdjęcia Ceres z niskiej orbity

Należąca do NASA sonda Dawn osiągnęła najniższą i ostateczną orbitę wokół Ceres. Przesłała także na Ziemię dziesiątki szczegółowych fotografii tej planety karłowatej.

Powierzchnia Cesres. Zdjęcia wykonane przez sondę Dawn

Ceres to planeta karłowata krążąca w pasie planetoid między Marsem a Jowiszem. To największy obiekt w pasie planetoid. W ubiegłym roku NASA ogłosiła odkrycie tam związków na bazie węgla. Nowa analiza danych wskazała, że materii organicznej na powierzchni Ceres może być znaczni więcej, niż dotychczas przypuszczano. Więcej na ten temat można przeczytać w tekście: Materia organiczna na Ceres może być bardziej obfita niż wcześniej sądzono.

Sonda Dawn została wystrzelona w 2007 roku. Główny cel misji to zbadanie dwóch największych obiektów w pasie planetoid. Chodzi o Ceres i planetoidę Westa. Zadaniem sondy jest określenie kształtów, rozmiarów, masy oraz składu tych obiektów. Ma również określić rozmiary ich jądra.

Dawn na orbicie Ceres znalazła się w 2015 roku. Od tamtego czasu sonda przesłała masę cennych informacji. Wśród nich wspomniane już odkrycie związków organicznych. Kilka tygodni temu sonda osiągnęła ostateczną orbitę i obecnie znajduje się około 35 kilometrów nad powierzchnią planety karłowatej. Dawn przesłała do naukowców pierwsze zdjęcia wykonane z tej odległości.

Przez trzy lata orbitowania wokół Ceres sonda znajdowała się na wysokości 385 kilometrów nad jej powierzchnią. Dane przesłane z bieżącej orbity pozwalają dostrzec Ceres w nieznanych dotąd szczegółach.

Dzięki instrumentom zainstalowanym na pokładzie sondy, m.in. spektrometrom mapującym w podczerwieni oraz w świetle widzialnym, badacze znaleźli osady węglanu sodu. Materiał ten jest powszechny w ziemskich osadach. W ubiegłym tygodniu Dawn wykonała fotografie krateru Occator, gdzie zauważono obfite ślady materii organicznej.

Jasne plamy widoczne na zdjęciach to osady solanki. Badacze uważają, że płynna woda wzbogacona solami przedostała się na powierzchnię z głębi planety karłowatej poprzez szczeliny w jej powierzchni. Jednak nie jest jasne, czy jej źródło znajduje się w płytkim zbiorniku podpowierzchniowym, czy znacznie głębiej.

Fot. NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

- Zdobycie tych spektakularnych zdjęć było jednym z największych wyzwań w pozaziemskiej wyprawie Dawn. Szczegóły zdjęć przerastają nasze oczekiwania – powiedział Marc Rayman z NASA Jet Propulsion Laboratory, kierownik projektu sondy Dawn.

Dzięki danym przesłanym przez sondę naukowcy mają nadzieję rozwiązać zagadkę pochodzenia materii organicznej na Ceres. Obserwacje z niskiej orbity pozwolą też na dokładne ustalenie składu chemicznego planety karłowatej.

- Odkrywanie natury i historii tej fascynującej planety karłowatej razem z misją Dawn jest niezmiernie ekscytujące. Przesłane właśnie dane dostarczą bogatych zbiorów informacji do przetestowania nowych teorii – stwierdził Carol Raymond z NASA Jet Propulsion Laboratory, główny naukowiec misji Dawn.

Więcej zdjęć z niskiej orbit sondy Dawn można zobaczyć na stronach NASA.

Źródło i fot.: NASA