Dodano: 02 maja 2018r.

Pająki mogą być długowieczne. Najstarszy przeżył 43 lata

Samica pająka z gatunku Giaus villosus określana jako „Numer 16” przeżyła 43 lata. To nowy rekord w długości życia pająków. Przyczyną jej śmierci była pasożytnicza osa. Badacze mieli nadzieję, że dożyje ona 50 lat.

Najstarszy na świecie pająk zdechł w wieku 43 lat

„Numer 16” pierwszy raz została zauważona w 1974 roku i wzięła udział w badaniu pajęczaków prowadzonych w Australii. Po ataku pasożytniczej osy pająk zdechł. Badacze ogłosili, że to najdłużej żyjący przedstawiciel tego gatunku i pobił rekord długowieczności o 15 lat. Dotychczas najdłużej żyjącym pająkiem była tarantula z Meksyku, która przeżyła 28 lat.

- Według naszej wiedzy, jest to najstarszy pająk, jaki kiedykolwiek został zarejestrowany – powiedziała Leanda Mason z University in Perth, autorka publikacji w „Pacific Conservation Biology”. - Jej długie życie pozwoliło nam dokładniej zbadać zachowanie pająków tego gatunku i dynamikę populacji - dodała Mason.

„Numer 16” to pająk należący do gatunku Giaus villosus. To drapieżniki. Większość życia spędzają w swoich norach, wychodząc jedynie, by pochwycić zdobycz. Jak ustalili badacze, spędzanie większości czasu w norze sprzyja długiemu życiu tych pająków. Samce, które osiągają dojrzałość płciową w wieku 5 lat, opuszczają nory częściej, by znaleźć partnerki. Żyją też znacznie krócej.

Nory pająków łączy sieć tuneli, które są powiększane razem z rozrostem osobnika i wyłożone siecią pajęczą. Wejście jest zamaskowane i stanowi doskonałe miejsce do zasadzki na owady. Pająki te zaciekle bronią swoich domostw i naukowcy zaobserwowali, że samice pozostają w swoich norach całe życie. Nie wprowadzą się do opuszczonej nory sąsiada. Nawet jeśli nora pająka zostanie uszkodzona, zdecyduje się na jej naprawę, zamiast szukać nowego domu, który został zbudowany przez kogoś innego.

„Numer 16” należał do pierwszej grupy obserwowanych przez badaczkę Barbarę York Main, obecnie emerytowanego arachnologa z University of Western Australia. Jej nora został oznaczona jako jedna z pierwszych w 1974 roku, jako nora młodej samicy. W całym badaniu obserwowanych jest około 150 podobnych siedlisk tych pająków.

Przypadek “Numeru 16” zmusza naukowców do zmiany poglądów na temat długowieczności pająków. Badacze uważają, że tarantule mogą osiągać wiek powyżej 20 lat. Są dowody, że gatunek znany od nazwą Tasmanian Cave Spider może dożyć 40 lat. Wcześniej uważano, że gatunek, do którego należał „numer 16”, może żyć około 20 lat, ale te ustalenia są już nieaktualne.

Pająki te ilustrują podejście do życia w starożytnych krajobrazach, a dzięki naszym ciągłym badaniom będziemy mogli określić, w jaki sposób zdarzenia związane ze zmianą klimatu czy wylesianiem będą potencjalnie wpływać na gatunki pająków – wyjaśnił Grant Wardell-Johnson, dyrektor Curtin Institute for Biodiversity and Climate i współautor badania.

Źródło: Live Science, fot. Mason et al./Pacific Conservation Biology