Dodano: 09 listopada 2018r.

Osobliwy pajęczak z głową przypominającą królika

Natura potrafi zaskakiwać. Zdarza się, że biolodzy natkną się na stworzenie, który jest naprawdę dziwne. Doskonale pokazuje to pewien gatunek pajęczaka o nazwie kosarz króliczek, którego niedawno wykonana seria zdjęć robi furorę w Internecie.

Kosarz króliczek

Osobliwy pajęczak Metagryne bicolumnata sfotografowany przez przyrodnika Andreasa Kaya w amazońskich lasach deszczowych w Ekwadorze, stał się hitem w sieci. Na pierwszy rzut oka ma głowę psa lub królika. W przybliżeniu wygląda naprawdę przerażająco, ale jest on zupełnie niegroźny i ma wielkość paznokcia.

Stworzenie to ze względu na swój wygląd przypominający głowę królika (choć niektórzy twierdzą, że bardziej przypomina psa lub wilka) został nazwany Bunny Harvestman – kosarz króliczek. Należy do rzędu Opiliones liczącej ponad sześć tysięcy gatunków.

Posiada cztery pary żółtawych odnóży i mimo niepokojącego wyglądu nie jest jadowity. Badacze nie są pewni, skąd ta przypominająca królika lub psa głowa. Pajęczak wyewoluował tak charakterystyczny wygląd prawdopodobnie po to, by odstraszać drapieżniki. Okazy kopalne pokazuję, że rząd pajęczaków Opiliones żyje na Ziemi od 400 milionów lat.

- W przeciwieństwie do powszechnego przekonania kosarz króliczek nie ma gruczołów jadowych. Stworzenia te są całkowicie nieszkodliwe. Istnieją na Ziemi od bardzo dawna, żyły prawdopodobnie jeszcze przed dinozaurami – powiedział Kay.

Kosarz króliczek został odkryty w 1959 roku przez niemieckiego biologa Carla Friedricha Roewera. Od czasu pierwszego opisu naukowcy nie poświęcili mu wiele uwagi i obecnie nic więcej nie da się o nim powiedzieć.

Mimo że od odkrycia minęło już prawie 60 lat, to dopiero w dobie Internetu pajęczak zyskał ogromną popularność. Andreas Kay wykonał zdjęcia w lipcu ubiegłego roku, ale prawdziwą sławę przyniosła mu publikacja jego zdjęć na Twitterze przez dziennikarza popularnonaukowego Ferrisa Jabra. Post z kosarzem króliczkiem został udostępniony blisko 2 tysiące razy.

Andreas Kay/Flickr/CC BY-NC-SA 2.0