Dodano: 14 marca 2023r.

Orka adoptowała młodego grindwala

Naukowcy zarejestrowali grupę orek pływających z młodym grindwalem. Co więcej, jedna z dorosłych samic opiekowała się wyraźnie osłabionym młodym. Uczeni sądzą, że jest to prawdopodobnie przykład adopcji międzygatunkowej.

Orka adoptowała młodego grindwala

W 2021 roku członkowie organizacji pozarządowej Orca Guardians Iceland zaobserwowali grupę orek, wraz z dorosłą samicą nazwaną Sædís (co oznacza „bogini morza”), z dość nietypowo wyglądającym młodym. Nietypowym, bo pozbawionym charakterystycznego białego owalu w pobliżu oka. Tę niezwykłą grupę obserwowano przez jakieś 21 minut. Późniejsza konsultacja ze specjalistami utwierdziła członków ekipy w przekonaniu, że młode należało do zupełnie innego gatunku oraz że był to grindwal długopłetwy.

Opis i rezultaty obserwacji ukazały się na łamach pisma „Canadian Journal of Zoology” (DOI: 10.1139/cjz-2022-0161).

Niezwykłe odkrycie ze smutnym finałem

Sama Sædís zachowywała się przez ten czas dość nietypowo, tak jakby troszczyła się o małego grindwala. Jego kondycja nie była wtedy dobra. Dorosła samica pozwalała mu płynąć tuż za płetwą piersiową ułatwiając pokonywanie oporu wody i pozwalając młodemu oszczędzać siły. To wyraźne zachowanie opiekuńcze. Orki postępują tak wobec wyczerpanych lub chorych osobników.

Niestety orka nie była w stanie go nakarmić. Naukowcy nie zaobserwowali żadnych oznak, by Sædís była w okresie laktacji. Kiedy zauważono ją po raz kolejny w roku 2022, grindwala już przy niej nie było. Należy zatem brać pod uwagę to, że nie przeżył.

Adopcja czy uprowadzenie?

Skąd jednak w ogóle przy orce wziąłby się mały grindwal? To pytanie nie dawało naukowcom spokoju. Brali tutaj pod uwagę dwie możliwości. Pierwsza zakładała, że orka zaadoptowała zbłąkanego grindwala. Co wyjaśniałoby jej zachowanie i troskliwość. Jednakże istnieje również inne możliwe wytłumaczenie, które jest jeszcze bardziej zaskakujące. Ale aby o nim wspomnieć musimy najpierw przyjrzeć się relacjom wzajemnym orek i grindwali na tych wodach.

W roku 2022 obserwatorzy z Orca Guardians Iceland zauważyli grindwale odganiające grupę orek z danego terytorium. Jest możliwe, że u źródła tego konfliktu znalazł się dostęp do pożywienia, bowiem oba gatunki u wybrzeży Islandii konkurują o zasoby. Jednakże zaskakujący był fakt, że w momencie, kiedy grindwale zaprzestały dalszego pościgu, orki zawróciły w ich kierunku. Co jednak mogło stać za takim ich zachowaniem? I czy da się je połączyć ze sprawą Sædís, prowadzącej małego grindwala?

Otóż wbrew pozorom te dwie sprawy mogą się łączyć. Jest możliwe, że powodem pościgu nie była chęć pozbycia się konkurencji, ale odgonienie potencjalnej porywaczki. Tak: naukowcy biorą pod uwagę taką możliwość, że pozbawiona możliwości posiadania potomstwa Sædís mogła próbować, a nawet rzeczywiście uprowadzić ze stada grindwali któreś z młodych. Na tym jednak etapie naukowcom brakuje dowodów, aby wyraźnie wskazać którąś z tych dwóch możliwości jako właściwą, konieczne tu będą dalsze obserwacje interakcji pomiędzy tymi dwoma gatunkami.

Źródło: Live Science, Science Alert, fot. RawPixel/ CC0