Dodano: 27 marca 2019r.

Odkryto rekordowo duży okaz tyranozaura

Kanadyjscy paleontolodzy odkopali największy, jaki do tej pory znaleziono szkielet tyranozaura. Kolos ten miał 13 metrów długości i żył na terenach dzisiejszej Kanady około 66 milionów lat temu. Badacze nazwali go Scotty.

Szkielet Tyranozaura

Scotty mierzył od czubka nosa po koniec ogona 13 metrów długości, co czyni go największym na świecie mięsożernym dinozaurem. Naukowcy na podstawie kości udowych obliczyli, że mógł ważyć nawet 9 ton. Zamieszkiwał tereny obecnej prowincji Saskatchewan w Kanadzie około 66 milionów lat temu.

Największego na świecie tyranozaura opisali paleontolodzy z University of Alberta. Publikacja ukazała się na łamach „The Anatomical Record”.

- To prawdziwy król królów. Tyranozaury miały znaczną rozpiętość rozmiarów. Niektóre były mniejsze, inne bardziej krępe. Scotty jest przykładem tych krępych, solidnie zbudowanych. Staranne pomiary rozmiarów kości nóg, bioder czy ramion wskazują, że był on cięższy od innych znanych nam osobników – powiedział Scott Persons, główny autor badań.

Persons przyznał, że imię Scotty wzięło się od butelki szkockiej, którą badacze celebrowali odkrycie. Szkielet został znaleziony w 1991 roku. Paleontolodzy, w tym ekspert od tyranozaurów z University of Alberta Phil Currie, zostali wezwani na miejsce odkrycia. Naukowcy potrzebowali ponad dekady, by usunąć twardy piaskowiec, który otaczał kości. Dopiero po tym naukowcy byli w stanie zbadać Scotty'ego w pełnej okazałości. Wtedy też dotarło do nich, jak wyjątkowy okaz znaleźli.

Ale Scotty to nie tylko największy tyranozaur dotąd znaleziony. Jest także najstarszym znanym tyranozaurem. Dinozaury te szybko się rozwijały i umierały młodo. Badacze szacują, że Scotty mógł mieć 30 lat, gdy dokonał żywota.

- Według standardów tyranozaurów Scotty miał niezwykle długie życie. I było one gwałtowne i brutalne. Ślady na szkielecie wskazują na liczne obrażenia – przyznał Persons. Lista urazów znalezionych na szkielecie jest długa. Tyranozaur miał połamane żebra, zakażenie żuchwy, a na ogonie ma ślad po ugryzieniu prawdopodobnie przez innego tyranozaura.

- Obecnie ten konkretny tyranozaur jest największym ziemskim drapieżnikiem znanym nauce. Ale sądzę, że zawsze będą dokonywane większe odkrycia – wyjaśnił Persons.

W maju tego roku w Royal Saskatchewan Museum zostanie wystawiony szkielet Scotty’ego.

Źródło: University of Alberta, fot. Amanda Kelley/ University of Alberta