Dodano: 27 stycznia 2020r.

Nowa, przełomowa metoda wydajnego wytwarzania mRNA odkryta przez badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego

Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego odkryli nową metodę wydajnego wytwarzania mRNA. Badania prowadzone przez Polaków otwierają nowe możliwości na polu walki z chorobami nowotworowymi. Artykuł uczonych z UW ukazał się na łamach „Nucleic Acids Research” i został uznany przez recenzentów za przełomowy dla rozwoju nauki.

DNA

Badacze z UW pod kierunkiem prof. Jacka Jemielitego, dr hab. Joanny Kowalskiej i dr. Pawła Sikorskiego odkryli nową metodę wydajnego wytwarzania informacyjnych RNA (mRNA), które różnią się rodzajem pierwszego transkrybowanego nukleotydu. Rezultaty ich badań ukazały się na łamach prestiżowego czasopisma „Nucleic Acids Research”. Recenzenci artykułu uznali badania za przełomowe dla rozwoju nauki.

Przełomowe badania

W najpowszechniej stosowanej metodzie wytwarzania mRNA, pierwszym transkrybowanym nukleotydem jest guanozyna. Zastąpienie guanozyny innym nukleotydem zwiększa, nawet sześćdziesięciokrotnie, poziom biosyntezy białka w komórkach dendrytycznych, czyli komórkach kluczowych dla działania tzw. szczepionek przeciwnowotworowych.

Publikacja badaczy Uniwersytetu Warszawskiego otrzymała od recenzentów czasopisma „Nucleic Acids Research” status „Breakthrough Paper” – artykułu przełomowego dla rozwoju nauki. Badania otwierają nowe możliwości w projektowaniu informacyjnych RNA, charakteryzujących się właściwościami biologicznymi znacznie lepszymi niż wszystko, co dotychczas zostało opracowane w tej dziedzinie – czytamy w komunikacie przesłanym przez Uniwersytet Warszawski.

„Nucleic Acids Research” to czasopismo naukowe, którego celem jest popularyzacja najwyższej jakości badań, których rezultaty oceniane są przez grono naukowców-recenzentów w zakresie biologii molekularnej i komórkowej. Status „Breakthrough Paper” otrzymują publikacje opisujące badania, które rozwiązują istniejący od dawna problem lub wskazują nowe możliwości i kierunki rozwoju nauki.

Nowy kierunek w projektowaniu terapeutycznego mRNA

- Terapeutyczne mRNA to jeden z najintensywniej rozwijających się obszarów badawczych na polu walki z chorobami nowotworowymi, wirusowymi i rzadkimi chorobami genetycznymi. Jednym z głównych wyzwań w tej dziedzinie jest zminimalizowanie ilości mRNA, uzyskując jednocześnie wystarczający efekt terapeutyczny - wyjaśnia prof. Jacek Jemielity z Centrum Nowych Technologii UW.

- Nasze badania pokazują nowy kierunek w projektowaniu terapeutycznego mRNA. Kolejne technologie ulepszające właściwości mRNA, w oparciu o opublikowane wyniki, są już rozwijane w naszym Laboratorium Chemii Bioorganicznej w Centrum Nowych Technologii i na Wydziale Fizyki oraz poprzez spółkę spin-off UW ExploRNA Therapeutics, utworzoną wspólnie z badaczami z WUM (Warszawski Uniwersytet Medyczny – przyp. red.) – dodaje prof. Jemielity.

Prof. Jacek Jemielity, dr hab. Joanna Kowalska i Marek Baranowski z UW, we współpracy z naukowcami z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego: prof. Jakubem Gołąbem i prof. Dominiką Nowis założyli w 2019 roku spółkę ExploRNA Therapeutics, spin-off Uniwersytetu Warszawskiego. Celem działalności spółki jest badanie skuteczności terapeutycznej nowych rozwiązań dotyczących modyfikowanego mRNA i wdrażanie ich w leczeniu. Zespół obecnie skupia się na pozyskiwaniu środków na przeprowadzenie badań przedklinicznych i klinicznych pierwszej fazy w obszarze immunoterapii przeciwnowotworowych.

Źródło: Uniwersytet Warszawski, fot.