Dodano: 15 listopada 2019r.

Nie lubisz warzyw? Odpowiedzialne za to mogą by twoje geny

Niechęć do warzyw może być wpisana w geny. Naukowcy ustalili, że posiadanie określonego zestawu genów sprawia, iż smak niektórych warzyw jest wyjątkowo gorzki. To może utrudniać przestrzeganie zaleceń zdrowej diety.

Warzywa i owoce

Niektórym osobom znacznie trudniej utrzymać dietę z wystarczającą ilością warzyw. Dlatego, że warzywa są dla nich zbyt gorzkie. Naukowcy z University of Kentucky twierdzą, że winne temu są geny. Geny związane ze smakiem mogą wpływać na wybór jedzenia, czego potencjalnym skutkiem może być rozwój niektórych chorób przewlekłych.

- Geny wpływają na smak, a smak jest ważnym czynnikiem przy wyborze jedzenia - powiedziała dr Jennifer Smith, autorka badań z University of Kentucky School of Medicine w Lexington. - By pacjent przestrzegał zaleceń żywieniowych, należy najpierw zastanowić się, jak przepisana dieta smakuje – dodała.

Postrzeganie smaku jest złożonym procesem, na który wpływa wiele zmiennych. Każdy z nas dziedziczy genu smaku o nazwie TAS2R38, choć genów związanych ze smakiem dziedziczymy około 30. Gen TAS2R38 koduje białko w receptorach smakowych na języku, co pozwala nam na odczuwanie gorzkiego smaku. Pod względem ewolucyjnym wrażliwość na gorzki smak może być korzystna, chroniąc ludzi przed jedzeniem rzeczy, które mogą być trujące.

Geny smaku

Dziedziczymy dwie kopie genu TAS2R38. Występuje on w dwóch wariantach AVI oraz PAV. Ludzie posiadający dwie kopie wariantu AVI, nie są wrażliwi na gorzki smak. Osoby z jedną kopią AVI i drugą PAV znacznie bardziej odczuwają gorzki smak, ale nie w tak ekstremalny sposób, jak ci, którzy mają dwie kopie PAV. Są oni na gorzki smak nadwrażliwi. Ta sama żywność, która może być smaczna dla pierwszych dwóch grup, dla osób z dwiema kopiami PAV jest wyjątkowo gorzka.

- Ci ludzie prawdopodobnie znajdą nieprzyjemny gorzki smak w brokułach, brukselce czy kapuście. Mogą też negatywnie reagować na ciemną czekoladę, kawę i czasami piwo - powiedziała Smith.

W ramach badań naukowcy sprawdzili częstotliwość spożywania warzyw u 175 osób. Średni wiek respondentów wynosił 52 lata. Ponad 70 procent z nich to kobiety. Uczeni sprawdzili też, jaki wariant genetyczny posiadają uczestniczący w badaniu. Okazało się, że osoby z dwiema kopiami wariantu PAV jadły ponad 2,5 raza mnie zielonych warzyw liściastych. Uczeni szacują, że około 25 proc. populacji posiada dwie kopie PAV.

Badanie to może zmienić sposób, w jaki lekarze podchodzą do osób, którym zaleca się zmianę diety z powodu wysokiego ryzyka wystąpienia różnorakich chorób, chociażby sercowo-naczyniowych. Smith przyznała, że wpływa to na zdolność tych osób do zmiany diety, podkreślając jednocześnie, że należy przeprowadzić więcej badań na temat najlepszego sposobu zachęcania tych ludzi do jedzenia warzyw.

- Mamy nadzieję zbadać możliwości, które ludzie z tym wariantem genowym mogą podjąć, aby jedzenie było dla nich smaczniejsze. Być może uda się wykorzystać informacje genetyczne, aby dowiedzieć się, które warzywa dla tych osób mogą być do zaakceptowania – powiedziała Smith.

- Ponieważ owoce i warzywa zawierają wiele niezbędnych składników odżywczych, które mogą zmniejszyć stan zapalny i stres oksydacyjny - dwa kluczowe procesy związane z chorobami układu krążenia, nowotworami, cukrzycą i innymi chorobami przewlekłymi - wszystko, co wpływa na spożycie odpowiednich pokarmów, może mieć wpływ na rozwój tych chorób – powiedziała Tonia Reinhard z Wayne State University.

Wyniki badań zostaną zaprezentowane na spotkaniu American Heart Association w Filadelfii 16–18 listopada.

Źródło: American Heart Association