Dodano: 10 lipca 2019r.

Nawet krótki wysiłek fizyczny poprawia pracę mózgu

Aktywność fizyczna korzystnie wpływa na nasze zdrowie – to wiadomo od dawna. Ale według nowych badań, regularne ćwiczenia mają też pozytywny wpływ na pracę mózgu. Już nawet krótki wysiłek fizyczny poprawia naszą pamięć i zdolności poznawcze.

Biegi

Naukowcy z Oregon Health & Science University (OHSU) badając myszy odkryli, że nawet krótki, ale intensywny wysiłek fizyczny, wzmacnia połączenia między neuronami w hipokampie, obszarze mózgu związanym z uczeniem się i pamięcią.

Wiele wcześniejszych badań wykazało, że regularne ćwiczenia sprzyjają zdrowiu całego organizmu, także mózgu. Jednak badaczom trudno rozwikłać, jak ćwiczenia fizyczne wpływają na poszczególne organy. Przykładowo, zdrowe serce dotlenia całe ciało, w tym także mózg.

- Wcześniejsze badania nad aktywnością fizyczną jasno wskazują, że jest ona korzystna dla naszego zdrowia. Ale nam, jako neurologom, zależało na tym, by poznać specyficzne korzyści dla mózgu płynące z ćwiczeń fizycznych – powiedział Gary Westbrook z OHSU, współautor badań opublikowanych w czasopiśmie „eLife”.

Badacze zaprojektowali więc badanie na myszach, które konkretnie sprawdzało reakcję mózgu na incydentalne okresy intensywnej aktywności fizycznej. Gryzonie, które prowadziły mało aktywny tryb życia, były umieszczane na krótkie okresy w kołowrotkach. Przez ten czas pokonywały dystans nawet kilku kilometrów. Badacze umieszczali je tam na okres dwóch godzin.

Badanie to pokazało, że nawet krótki, ale intensywny wysiłek fizyczny u myszy, który przekładając na aktywność fizyczną u ludzi odpowiada cotygodniowej grze w koszykówkę lub pokonaniu dystansu czterech tysięcy kroków, sprzyja wzrostowi synaps w hipokampie.

Uczeni analizowali aktywność genów podczas ćwiczeń. Ich uwagę zwrócił gen Mtss1L, który szczególnie się wyróżniał. Jak twierdzą badacze, gen ten był w dużej mierze pomijany podczas wcześniejszych badań mózgu. Gen koduje białko, które odpowiada za elastyczność ścian komórkowych. Gdy gen ten jest aktywowany w wyniku ćwiczeń fizycznych, promuje wzrost kolców dendrytycznych - wypustek pokrywających dendryty niektórych neuronów, miejsc, gdzie tworzą się synapsy.

Reasumując, badanie wykazało, że nawet krótka, ale intensywna aktywność fizyczna wspomaga pracę mózgu, a konkretnie procesy poznawcze. W dalszych badaniach uczeni planują powiązać ćwiczenia fizyczne z zadaniami edukacyjnymi. Pomoże im to lepiej zrozumieć wpływ aktywności fizycznej na procesy uczenia się i zapamiętywania.

Źródło: Oregon Health & Science University