Dodano: 18 listopada 2016r.

Naukowcy "cofnęli wiek" myszy dzięki... młodej krwi

Idea zaczerpnięta z filmów o hrabi Drakuli znalazła potwierdzenie w eksperymencie firmy Alkahest. Badaczom przedsiębiorstwa udało się odmłodzić mysz dzięki podaniu jej osocza krwi 18-letniego człowieka.

Laboratoryjna mysz trzymana w dłoni naukowca

Wyniki eksperymentu zostały zaprezentowane na zjeździe Towarzystwa Neurologicznego w San Diego. Badacze Alkahest przez trzy tygodnie podali 12-miesięcznej myszy sześć zastrzyków z osoczem krwi 18-letniego człowieka. 12-miesięczna mysz, na której przeprowadzono doświadczenie, jak na warunki dla jej gatunku, to już starszy osobnik. Jej wyniki w testach sprawnościowych oraz pamięciowych i zachowawczych były coraz gorsze, ale wszystko zmieniło się po zakończeniu eksperymentu.

Kuracja spowodowała u gryzonia powrót do sprawności fizycznej podobnej do 3-miesięcznych myszy. Znacząco poprawiły się też wyniki w testach pamięciowych oraz zachowawczych. Naukowcy zwrócili uwagę na test pamięciowe, ze względu na fakt, iż mysz poddana kuracji zaczęła przewyższać młode osobniki.

Badaczom z Alkahest udało się wyizolować konkretne składniki osocza krwi odpowiadające za efekt podobny do „fontanny młodości”, jednak nie chcieli się chwalić szczegółami. Zdradzili tyle, że dzięki kuracji z osocza u myszy zauważono pobudzenie neurogenezy – czyli powstawania nowych komórek mózgowych.

Badania w przyszłości mogą znaleźć zastosowanie przy leczeniu wielu chorób związanych ze sprawnością mózgu. Zresztą kolejnym krokiem naukowców będą testy na starszych ludziach.

Źródło: New Scientists