Dodano: 03 kwietnia 2019r.

Na komary najlepszy… dubstep

Według ostatnich doniesień naukowców, dobrym sposobem na uniknięcie ukąszeń przez komary jest słuchanie muzyki elektronicznej - w szczególności dubstepu. Jak wynika z nowych badań, dźwięk o bardzo niski i bardzo wysokich częstotliwościach może działać odstraszająco na komary.

Komar

Muzyka może być skutecznym sposobem ochrony przed komarami - wynika z najnowszych badań. Międzynarodowa grupa badaczy specjalizujących się w chorobach roznoszonych przez owady sprawdziła, czy dźwięki w jakikolwiek sposób wpływają na aktywność i zwyczaje godowe komarów Aedes aegypti, które przenoszą wirus dengi czy malarię. Okazało się, że funkcję repelenta może spełniać dubstep, a zwłaszcza artysta ukrywający się pod pseudonimem Skrillex.

„Dźwięk odgrywa ważną rolę w interakcjach seksualnych i przetrwaniu wielu owadów, w tym komarów. Istnieją dowody, że dźwięk ma szkodliwy wpływ na percepcję sygnału akustycznego owadów, zaloty i aktywność żywieniową” – napisali badacze na łamach „Acta Tropica”.

Zespół badał setki komarów Aedes aegypti sprawdzając, jak często kopulowały oraz ile czasu poświęcały na żerowanie na laboratoryjnym chomiku, których w imię nauki doznał kilku swędzących ukąszeń. Gatunek Aedes aegypti jest powszechnie spotykany w tropikalnych regionach świata i odpowiedzialny jest za roznoszenie potencjalnie zagrażających życiu chorób.

Podczas eksperymentów komarom puszczono utwór „Scary Monsters And Nice Sprites” Skrillexa, który znalazł się na albumie o tej samej nazwie wydanym w 2010 roku. Utwór ten został wybrany ze względu na mieszankę bardzo wysokich i bardzo niskich częstotliwości.

„U owadów wibracje o niskiej częstotliwości ułatwiają interakcje seksualne, podczas gdy hałas zakłóca percepcję sygnałów pochodzących od przedstawicieli tego samego gatunku oraz żywicieli” – napisali w publikacji badacze.

Naukowcy zaobserwowali, że dorosłe samice komarów były, jak to określili – „zainteresowane” utworem, co przejawiało się późniejszymi i rzadszymi atakami na żywiciela, niż samice z grupy kontrolnej wolnej od dubstepu. Częstotliwość żerowania była wyraźnie mniejsza, gdy komarom puszczano Skrillexa. Badacze zaobserwowali również, że komary, którym puszczano wspomniany utwór, zacznie rzadziej kopulowały w porównaniu do tych z grupy kontrolnej.

„Obserwacje, że ​​taka muzyka może opóźnić atak na żywiciela, zmniejszyć żerowanie oraz zakłócić spółkowanie daje nowe możliwości rozwoju opartych na muzyce środków ochrony osobistej przed komarami oraz kontroli przed chorobami przenoszonymi przez Aedes aegypti” – stwierdzili autorzy badań.

Źródło: BBC, Science Alert