Dodano: 03 października 2018r.

Krajobraz nie z tego świata. Oto powierzchnia komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko

Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała na swojej stronie internetowej zdjęcie, na którym widać niesamowity krajobraz z powierzchni komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Zdjęcie zostało złożone z trzech obrazów wykonanych w różnych zakresach promieniowania przez astronoma-amatora z Hiszpanii.

Powierzchni komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko

Misja Rosetta rozpoczęła się w 2004 roku. Realizowana była w ramach programu badań kosmicznych Horizon 2000 prowadzonych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) od 1984 roku. Jej celem było przeprowadzenie badań mających pomóc zrozumieć tajemnice Układu Słonecznego, a przede wszystkim dowiedzieć się czegoś więcej na temat pochodzenia komet i ich znaczenia dla powstania naszego układu planetarnego.

Podczas badań komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko sonda Rosetta zebrała imponującą ilość zdjęć oraz innych danych na temat komety. Teraz ESA opublikowała jeszcze jedną, niezwykłą fotografię pokazującą kometarny krajobraz.

Zdjęcie zostało wykonane 22 września 2014 roku. Zaledwie dwa miesiące po pierwszym, bliskim spotkaniu sondy z kometą. W momencie wykonywania fotografii Rosetta znajdowała się 28,2 kilometra od centrum komety (około 26,2 km od jej powierzchni). Astronom-amator Jacint Roger Perez z Hiszpanii wybrał i przetworzył ten obraz, łącząc trzy klatki wykonane w różnych długościach fal przez kamerę OSIRIS zamontowaną na pokładzie sondy.

W centrum zdjęcia, nieco po lewej stronie widnieje Seth, jeden z regionów geologicznych znajdujący się na większym z dwóch końców komety, który opada w kierunku gładszego obszaru Hapi znajdującego się na "szyi" komety, miejscu które łączy dwa charakterystyczne elementy 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Krajobraz w tle to obszary zwane Babi i Aker, które znajdują się na tej większej części komety.

Ostry profil w dolnej części obrazu pokazuje klif Aswan, 134-metrową skarpę oddzielającą regiony Seth i Hapi. Obserwacje wykonane przez sondę Rosetta niedługo przed osiągnięciem peryhelium komety, co miało miejsce 13 sierpnia 2015 r., pokazały, że część tego klifu zawaliła się. Było to konsekwencją zwiększonej aktywności, gdy kometa zbliżyła się do Słońca wzdłuż swojej orbity.

W listopadzie 2014 roku  sonda Rosetta wypuściła lądownik Philae, który bezpiecznie, choć z przygodami (lądownik dwukrotnie odbił się od powierzchni komety), osiadł na komecie. 30 września 2016 roku sonda dokonała kontrolowanego uderzenia w powierzchnię komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko.

Koszt misji Rosetta, w tym budowa sondy, lądownika, narzędzi badawczych, koszty startu i koszty operacyjne wyniosły około 1,4 miliardów euro. Przez 12 lat sonda przebyła sześć miliardów kilometrów zbierając przy tym ogromne ilości danych o kometach oraz innych obiektach w przestrzeni kosmicznej.

Archiwum obrazów wykonanych podczas misji sondy Rosetta jest dostępne publicznie i można je przeglądać na stronach ESA.

Źródło: ESA, fot. ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA; J. Roger – CC BY SA 4.0