Dodano: 01 grudnia 2016r.

Jaki rodzaj sportu zmniejsza ryzyko zgonu?

Eksperci szacują, że niedostateczna aktywność fizyczna jest przyczyną ponad pięciu mln zgonów rocznie. Ale jaki sport jest najlepszy dla naszego zdrowia?

Start biegu długodystansowego

Mała aktywność fizyczna znacznie zwiększa ryzyko zgonu i przyczynia się do wielu chorób serca, otyłości, cukrzycy i niezliczonej ilości innych schorzeń. Co ma odzwierciedlenie w długości oraz jakości życia. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca dla dorosłego człowieka 150 minut różnych ćwiczeń tygodniowo.

Na temat stanu zdrowia ludzkości wypowiedział się nawet znany kosmolog Stephen Hawking, który zaapelował o uprawianie sportów i ćwiczenia. Dla niego rozwiązanie jest proste: więcej aktywności fizycznej i zmiana diety.

- W chwili obecnej ludzkość stoi przed wielkim wyzwaniem, a miliony ludzi są w niebezpieczeństwie. Jako kosmolog, widzę świat jako całość, i jestem tutaj, aby rozwiązać jeden z najpoważniejszych problemów zdrowia publicznego w 21 wieku – powiedział uczony w reklamie szwedzkiej organizacji pozarządowej Gen-Pep promującej zdrowy tryb życia.

Ale jaki rodzaj sportu wybrać, by mieć z niego najwięcej korzyści i zminimalizować ryzyko zgonu? Według badań opublikowanych w "British Journal of Sports Medicine", najkorzystniejszymi są wszelkiego rodzaju sporty rakietowe, pływanie oraz aerobik.

Uczeni, by znaleźć odpowiedź na pytanie, który sport najlepiej uprawiać, przeglądnęli ankiety zdrowotne 80 tysięcy Brytyjczyków z lat 1994-2008. W sondażu pytano uczestników, jaki rodzaj aktywności fizycznej stosują. Wśród odpowiedzi były prace w ogrodzie, prace domowe, spacery, taniec, jazda na rowerze, aerobik, pływanie, piłka nożna, tenis, squash czy badminton.

Badania wykazały, że ryzyko śmierci było różne, w zależności od rodzaju sportu, który uprawiają. Uczeni wzięli także pod uwagę inne potencjalne czynniki zgonu. W przypadku osób grający w tenisa lub inne sporty rakietowe w porównaniu z osobami, które w ogóle sportu nie uprawiają, ryzyko zgonu było mniejsze o 47 proc., wśród osób pływających o 28 proc., u osób uczęszczających na aerobik o 27 proc., a wśród miłośników jazdy na rowerze o 5 proc. Niestety u biegaczy i naśladowców Cristino Ronaldo takich zależności nie zaobserwowano.

Gdy badacze uściślili ryzyko zgonu w wyniku udaru lub chorób serca, wyniki także pokazały, że sporty rakietowe zmniejszały je aż o 56 proc. Pływanie o 41 proc., a aerobik o 36 proc. U amatorskich piłkarzy, cyklistów i biegaczy nie stwierdzono takich zależności. Brytyjscy naukowcy zaznaczają jednak, że są to wyniki wstępne. Do głębszych analiz potrzeba analiz większej ilości przypadków.

Źródło: bjsm.bmj.com, iflscience.com