Dodano: 22 czerwca 2022r.

Intensywna aktywność fizyczna może hamować apetyt

Wiele badań naukowych potwierdziło, że regularne ćwiczenia fizyczne są korzystne dla naszego ogólnego stanu zdrowia. Naukowcy starają się jednak dokładniej zbadać związek między pozytywnymi skutkami aktywności fizycznej a głodem i otyłością. Okazuje się, że intensywne ćwiczenia mogą hamować apetyt oraz ilość spożywanego pokarmu. Tak przynajmniej wynika z badań na myszach.

Intensywna aktywność fizyczna może hamować apetyt

Powszechnie wiadomo, że regularne ćwiczenia fizyczne są korzystne dla naszego organizmu, zwłaszcza jeśli chodzi o ochronę przed otyłością. Jednak ja dotąd, związek między ruchem, a zdrowiem, zwłaszcza na poziomie molekularnym, nie został dostatecznie sprawdzony.

W nowych badaniach naukowcy poddali myszy intensywnym treningom na bieżni (kołowrotku) i przeanalizowali, jak z czasem zaczęły zmieniać się substancje chemiczne w ich komórkach. Zauważyli, że podczas aktywności fizycznej otwiera się szlak sygnałowy, który wpływa na nasz apetyt.

Badania zostały opublikowane w magazynie „Nature” (DOI: 10.1038/s41586-022-04828-5).

Związek między wysiłkiem fizycznym a apetytem

W trakcie prac naukowcy badali myszy poddane intensywnemu wysiłkowi fizycznemu. Stwierdzili pojawienie się metabolitu o nazwie Lac-Phe (N-laktoilo-fenyloalanina), syntetyzowanego z mleczanu i fenyloalaniny. Fenyloalanina jest aminokwasem, z którego powstają białka, a mleczan (kwas mlekowy) jest wytwarzany przez organizm po intensywnym wysiłku fizycznym.

Autorzy badania uważają, że znaleźli ważny szlak biologiczny, który otwiera się w wyniku ćwiczeń fizycznych, a następnie wpływa na resztę organizmu - w szczególności na poziom głodu i ilość przyjmowanego pokarmu. To właśnie Lac-Phe odpowiada za zmniejszenie się apetytu po ciężkim treningu.

Dalsze testy potwierdziły te wnioski. Naukowcy podali wysokie dawki Lac-Phe myszom na diecie wysokotłuszczowej, co spowodowało, że zwierzęta te jadły o połowę mniej w ciągu następnych 12 godzin w porównaniu z grupą myszy kontrolnych. W tym samym czasie ruch i wydatek energetyczny zwierząt pozostał niezmieniony.

Podawanie dawek Lac-Phe przez 10 dni spowodowało u myszy zmniejszenie spożycia pokarmu, spadek masy ciała i poprawę tolerancji glukozy. Są to bardzo ciekawe wyniki, które w przyszłości mogą wpłynąć na walkę z otyłością i chorobami z nią związanymi.

Sposób na leczenie otyłości?

Istnieją jednak pewne zastrzeżenia. Różnice w tłumieniu apetytu spowodowane przez Lac-Phe były zauważalne tylko po ćwiczeniach i u myszy na diecie wysokotłuszczowej. Tych samych efektów nie zaobserwowano u myszy karmionych normalnie.

Naukowcy przyjrzeli się również skutkom ćwiczeń fizycznych u ludzi i koni wyścigowych. Stwierdzili u nich podwyższony poziom Lac-Phe, szczególnie po sprincie u ludzi. Wciąż jednak nie zgromadzono jeszcze odpowiedniej ilości danych, aby z całą pewnością móc przełożyć wyniki na całą populację.

Badania nad molekularnymi reakcjami organizmu na aktywność fizyczną mogą w przyszłości pomóc w leczeniu wielu chorób.

Jest jednak jeszcze wiele do odkrycia. Badacze zauważają, że ponieważ Lac-Phe jest wytwarzany w wielu typach komórek u myszy, prawdopodobnie nie tylko mięśnie w organizmie wiedzą, kiedy ćwiczymy.

„Przyszłe prace nad odkryciem dalszych molekularnych i komórkowych mediatorów działania Lac-Phe w mózgu mogą dostarczyć nowych możliwości terapeutycznych, które pozwolą wykorzystać kardiometaboliczne korzyści aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka” - piszą naukowcy.

Źródło: Science Alert, fot. PxHere