Dodano: 10 stycznia 2019r.

IBM zaprezentował pierwszy komputer kwantowy do komercyjnych zastosowań

Na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas firma IBM zaprezentowała pierwszy komputer kwantowy zaprojektowany z myślą o klientach komercyjnych. IBM Q System One na razie nie będzie dostępny w sprzedaży, ale firma umożliwi dostęp do niego za pośrednictwem chmury.

Komputer kwantowy  IBM Q System One

Komputery kwantowe niosą ze sobą obietnicę ogromnych mocy obliczeniowych, znacznie przewyższających tradycyjne maszyny. Obliczenia zajmujące obecnie najszybszym trakcyjnym komputerom kilka dni, komputery kwantowe wykonają w kilka sekund. Zaprezentowany w Las Vegas Q System One nie jest maszyną kładącą na łopatki dzisiejsze superkomputery, jednak można ją traktować jako pierwszy, nieco nieśmiały krok w tym kierunku.

Tradycyjne komputery przeprowadzają obliczenia na bitach – seriach zer i jedynek. Ich kwantowe odpowiedniki korzystają z kubitów, czyli kwantowych bitów, a te mogą przybierać obie te wartości jednocześnie. Zaprezentowany sprzęt ma 20 kubitów.

IBM Q System One to w zasadzie hermetyczny, szklany pojemnik o wysokości blisko trzech metrów, w którym znajdują się komponenty potrzebne do wykonywania obliczeń kwantowych. Jednym z ważniejszych elementów zamkniętych w szklanej skrzyni jest chłodnica, która utrzymuje kubity w temperaturze tuż powyżej zera bezwzględnego. Taka temperatura jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania kwantowego komputera.

IBM zachwala swój nowy sprzęt jako "pierwszy na świecie w pełni zintegrowany uniwersalny system obliczeń kwantowych". Zamiast sprzedawać Q System One, firma planuje podłączyć go do Internetu, umożliwiając naukowcom i inżynierom zdalne korzystanie z jego mocy obliczeniowej.

Ale Q System One nie jest najpotężniejszym istniejącym komputerem kwantowym. Sam IBM już w 2017 roku zbudował bardziej wydajną maszynę, która ma 50 kubitów. Jednak zaprezentowany na targach sprzęt jest pierwszym przeznaczonym do użytku komercyjnego.

20 kubitów nie jest wystarczającą mocą, aby wykonywać trudne obliczenia, z którymi ma do czynienie współczesne, oparte na tradycyjnym sprzęcie centrum przetwarzania danych. Naukowcy są przekonani, że komputery kwantowe będą potrzebowały znacznie więcej mocy, aby przewyższyć ich binarne odpowiedniki. Przedstawiciele firmy IBM podkreślają jednak, że Q System One jest raczej prezentacją technologii, symbolicznym pierwszym krokiem do świata komercyjnych obliczeń kwantowych.

- IBM Q System One to duży krok naprzód w kierunku komercjalizacji obliczeń kwantowych - powiedział Arvind Krishna, dyrektor działu IBM Research. - Nasz nowy system ma kluczowe znaczenie w rozwoju obliczeń kwantowych i wyjściu z technologią poza ściany laboratorium badawczego. Nieustannie pracujemy nad praktycznymi aplikacjami kwantowymi dla nauki i biznesu – dodał.

Komputery kwantowe są radykalnie odmiennym rodzajem komputerów opartych na prawach mechaniki kwantowej. Mogą one rozwiązać niektóre problemy pozostające poza zasięgiem klasycznych komputerów. Mają potencjał do odmienienia wielu dziedzin - od farmaceutyki po astrofizykę. Są zapowiedzią nadchodzącej rewolucji i gdy już się pojawią, otworzą przed nami zupełnie nowe możliwości.

Źródło: Techcrunch, IBM, fot. IBM