Dodano: 19 listopada 2018r.

HRP-5P - robot zdolny do wykonywania ciężkiej pracy

Japońscy inżynierowie opracowali prototyp humanoidalnego robota - HRP-5P, który przeznaczony jest do wykonywania ciężkiej pracy lub pracy w niebezpiecznych warunkach. Zastosowane w nim zaawansowane algorytmy pozwalają mu na autonomiczne wykonywanie zadań.

Robot do zadań budowlanych HRP-5P

 

HRP-5P mierz 182 cm wzrostu i waży 101 kilogramów. Został zbudowany przez inżynierów z National Institute Advanced Industrial Science and Technology (AIST) na bazie wcześniejszych modeli humanoidalnych robotów z serii HRP. Najnowsze rozwiązanie HRP-5P może samodzielnie zamontować płytę kartonowo-gipsową, co pokazuje jego zdolności i możliwości zastosowania w budownictwie.

Wykorzystanie HRP-5P, jako platformy programistycznej we współpracy między przemysłem a środowiskiem akademickim, ma na celu przyspieszenie badań i rozwoju w kierunku praktycznego zastosowania robotów humanoidalnych na budowach i przy konstrukcjach dużych maszyn, takich jak samoloty czy statki. W przyszłości tego typu roboty będą mogły wykonywać ciężką, niebezpieczną pracę.

 

Robot HRP-5P może pracować autonomicznie, bez nadzoru człowieka. Posiada zaawansowany system oceny otoczenia. Może dokonywać pomiarów środowiskowych, rozpoznawać obiekty, planować i sterować ruchami całego ciała. Zainstalowany w nim algorytmy pozwalają mu na opis zadań, zarządzanie nimi.

HRP-5P może wykonywać prace obejmujące duże obciążenia. Płyta gipsowo-kartonowa, którą robot montuje na nagraniu poniżej, waży 11 kilogramów. Korzystając z czujników zamontowanych na głowie, robot nieustannie wykonuje trójwymiarowe pomiary otaczającego go środowiska. Nawet jeśli pole widzenia jest zablokowane przez obiekty używane w pracy, zapisane wyniki pomiarów umożliwiają mu dotarcie do celu, a nawet korektę, gdy jego metalowe stopy się poślizgną.

Na nagraniu opublikowanym przez AIST widać, jak robot samodzielnie instaluje płytę gipsowo-kartonową. Jego ruchy może nie są tak płynne, jak u człowieka, ale nie o estetykę ruchu tutaj chodzi. Jest też wolny, ale dalszy rozwój tej technologii z pewnością poprawi niektóre parametry pracy i zaowocuje powiększeniem zakresu możliwości robotów.

 

Źródło: AIST