Dodano: 11 września 2019r.

Dlaczego z wiekiem łatwiej przybieramy na wadze?

Wiele osób stara się kontrolować swoją wagę, ale wraz z wiekiem staje się to coraz trudniejsze. Międzynarodowa grupa naukowców ustaliła, dlaczego w miarę starzenia się mamy tendencję do przybierania na wadze. Badania wskazują, że winne są lipidy i tempo ich wymiany.

Otyłość

Dlaczego wraz z wiekiem, mimo pilnowania diety i aktywności fizycznej, przybieramy na wadze? To pytanie zadali sobie naukowcy z Karolinska Institutet, Uppsala University i University of Lyon. Ich badania pokazują, że odpowiada za to zwolnienie tempa wymiany lipidów w tkance tłuszczowej, na które jesteśmy narażeni w miarę postępowania procesu starzenia.

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie „Nature Medicine”.

Wyniki pracy uczonych opierają się na badaniach komórek tłuszczowych 54 osób, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Badania objęły okres 13 lat. W tym czasie wszyscy badani, bez względu na to, czy przybrali, czy stracili na wadze, wykazali zmniejszoną przemianę lipidową - tempo, z jakim lipidy zmagazynowane w komórkach tłuszczowych są usuwane i przechowywane. Rosło tempo magazynowania lipidów, ale malało tempo ich usuwania.

Badania wykazały, że osoby, które nie zrekompensowały tego spożywając mniej kalorii, przybierali na wadze średnio o 20 procent.

Naukowcy zbadali również wymianę lipidów u 41 kobiet, które przeszły operację bariatryczną (chirurgiczna interwencja w terapii patologicznej otyłości). Zbadali również, w jaki sposób tempo wymiany lipidów wpłynęło na ich zdolność do utrzymania masy ciała w ciągu czterech do siedmiu lat po zabiegu. Okazało się, że tempo wzrosło tylko u kobiet, które przed zabiegiem miały niskie wskaźniki wymiany lipidów i wyłącznie te kobiety potrafiły utrzymać odpowiednią wagę.

- Nasze wyniki po raz pierwszy wskazują, że procesy w naszej tkance tłuszczowej regulują zmiany masy ciała podczas starzenia się w sposób niezależny od innych czynników – powiedział Peter Arner z Karolinska Institutet, jeden z autorów badania. - Może to otworzyć nowe sposoby leczenia otyłości – dodał.

Wcześniejsze badania wykazały, że jednym ze sposobów przyspieszenia obrotu lipidami w tkance tłuszczowej jest zwiększenie aktywności fizycznej. Nowe badania potwierdzają tę tezę i wskazują, że długoterminowy efekt utrzymania odpowiedniej wagi po operacji bariatrycznej poprawiłby się w połączeniu ze zwiększoną aktywnością fizyczną.

- Otyłość i choroby związane z otyłością stały się globalnym problemem globalnym. Zrozumienie dynamiki lipidów i tego, co reguluje wielkość tkanki tłuszczowej u ludzi, nigdy nie było bardziej istotne - zaznaczyła Kirsty Spalding z Karolinska Institutet, współautorka badania.

Źródło: Karolinska Institutet