Dodano: 20 kwietnia 2023r.

Aktywność fizyczna korzystna dla zdrowia psychicznego

Aktywność fizyczna może być pomocna w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, takimi jak stres, lęk i objawy depresji. Może również pomóc w regulacji nastroju i poprawie samopoczucia - informuje Uniwersytet SWPS.

Aktywność fizyczna korzystna dla zdrowia psychicznego

- W zawirowaniach życia codziennego nie możemy zapominać o czynniku tak kluczowym dla naszego zdrowia psychicznego jak aktywność fizyczna – podkreśla cytowany na stronie internetowej uczelni Franciszek Ostaszewski, trener personalny oraz psycholog z Uniwersytetu SWPS. Według WHO depresja jest jednym z dwóch najczęściej występujących zaburzeń psychicznych na świecie - przypomina uczelnia w komunikacie na stronie internetowej.

Aktywność fizyczna

Badania wskazują, że gdyby społeczeństwo było bardziej aktywne fizycznie, co roku na świecie można by uniknąć od czterech do pięciu milionów zgonów, będących wynikiem różnych chorób np. choroby niedokrwiennej serca (WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour).

WHO zaleca dorosłym co najmniej od 150 do 300 minut umiarkowanej aktywności tygodniowo lub 75–150 minut ćwiczeń o dużej intensywności, a dzieciom i młodzieży średnio 60 minut umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie.

Nawet krótki spacer, jazda na rowerze czy ćwiczenia na siłowni mogą pomóc w poprawie samopoczucia - ważne jest, aby znaleźć aktywność, która sprawia przyjemność i jest wykonywana regularnie - podkreśla ekspert SWPS.

Ruch korzystny dla zdrowia psychicznego

Aktywność fizyczna może przyczynić się do zwiększenia wydzielania endorfin, hormonów, które pomagają zmniejszyć uczucie bólu i poprawić nastrój oraz prowadzi do wytwarzania serotoniny, dopaminy i noradrenaliny – neuroprzekaźników zaangażowanych w regulację nastroju i emocji. Dzięki temu regularna aktywność fizyczna może pomóc w leczeniu objawów oraz zapobieganiu depresji oraz innych zaburzeń nastroju - czytamy w komunikacie.

Ruch pomaga również w redukcji poziomu kortyzolu - produkowanego przez organizm w reakcji na stres i prowadzącego do pogorszenia zdrowia, w tym do rozwoju depresji i chorób serca; redukcja jego poziomu może przyczynić się do zmniejszenia poziomu stresu i lęku, a także pomóc w poprawie zdolności do radzenia sobie z sytuacjami stresowymi.

Poprawa zdolności poznawczych

- Aktywność fizyczna może również przyczynić się do poprawy zdolności poznawczych i umysłowych. Badania pokazują, że osoby regularnie uprawiające aktywność fizyczną mają lepszą pamięć, skupienie uwagi i szybszą reakcję na bodźce. Literatura wskazuje również, że regularna aktywność fizyczna, jak również terapia ruchowa, są skuteczne w zwiększaniu samooceny i równowagi psychicznej – podkreśla Ostaszewski.

Pozytywnymi skutkami ćwiczeń są zwiększenie przepływu krwi do mózgu, poprawa funkcji neuronalnych i zwiększenie poziomu czynników neurotropowych, które pomagają w promowaniu wzrostu nowych komórek mózgowych i poprawy połączeń neuronalnych. Osoby, które regularnie angażują się w aktywność fizyczną, mają lepszą pamięć, uwagę i szybciej przetwarzają informacje. Dodatkowo aktywność fizyczna poprawia umiejętności takie jak planowanie, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji - czytamy w komunikacie.

Ekspert SWPS zachęca, by angażować się w aktywność fizyczną regularnie. - Ze względu liczne korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego, zalecenia dotyczące ćwiczeń fizycznych powinny być rekomendowane i włączane do rutynowej opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi oraz stosowane jako metoda prewencji występowania takich zaburzeń – podkreśla Ostaszewski.

Należy jednak pamiętać o dostosowaniu aktywności fizycznej do poziomu sprawności i stanu zdrowia danej osoby, a w przypadku rozpoczynania nowego sportu konsultacja ze specjalistą ds. treningu zawsze będzie pomocna - zwraca uwagę ekspert.

Źródło: www.naukawpolsce.pl, fot. Pixabay