Dodano: 20 listopada 2017r.

Posiadanie psa korzystne dla zdrowia domowników

Szwedzcy naukowcy potwierdzili, że posiadania psa niezwykle korzystnie wpływa na zdrowie domowników. Wiąże się to z niższym ryzykiem wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych oraz zgonu. Największy pożytek odnoszą osoby samotne.

Pies rasy labrador na plaży

Badacze z Uniwersytetu w Uppsali przeanalizowali dane medyczne blisko 3,5 miliona Szwedów w wieku od 40 do 80 lat. Naukowcy skupili się na wpływie posiadania w domu psa na ogólne zdrowie domowników oraz na śmiertelność. Zakres rejestrów medycznych obejmował okres 12 lat. Analizując dane zauważyli, że u właścicieli psów rzadziej występowały zgony m.in. z powodu chorób układu krążenia.

W 2001 roku, czyli w momencie rozpoczęcia prowadzenia rejestru, który posłużył badaczom do analizy, żadna z osób nie miała problemów natury sercowo-naczyniowej. Naukowcy skorzystali z rejestrów medycznych oraz rejestrów czworonogów. W Szwecji każdy musi posiadać unikalny osobisty numer identyfikacyjny, a wszystkie wizyty w szpitalu są rejestrowane. Do tego rejestracja psa jest obowiązkowa, co czyni dane z rejestrów doskonałym studium przypadku dla tego rodzaju eksperymentu. Według badaczy, wyniki można uogólnić na wszystkie inne kraje o podobnej kulturze w stosunku do psów.

Wyniki analizy jasno wskazują, że właściciele czworonogów są mniej narażeni na zgon z przyczyn chorób sercowo-naczyniowych. Największe korzyści odnoszą osoby samotne. - Bardzo ciekawym odkryciem w naszym badaniu było to, że posiadanie psa szczególnie dobrze widoczne jest jako czynnik ochronny u osób żyjących samotnie. To grupa osób bardziej zagrożona chorobą sercowo-naczyniową i śmiercią, niż osoby żyjące w wieloosobowym gospodarstwie domowym – wyjaśniła współautorka badania Mwenya Mubanga.

- Wyniki pokazały, że żyjący samotnie właściciele psów, w porównaniu do osób samotnych nieposiadających czworonogów, mieli o 33 procent niższe ryzyko zgonu oraz 11 proc.  mniejsze ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych – przyznała Mubanga. Co interesujące, większe korzyści zdrowotne zaobserwowano u właścicieli psów pierwotnie hodowanych do polowań.

Należy zauważyć, że naukowcy ​​zaobserwowali korelację między posiadaniem psa i korzyściami zdrowotnymi. Nie oznacza to jednak, że badacze poznali przyczyny takiego stanu rzeczy, choć mają kilka wyjaśnień. - Wiemy, że właściciele psów są na ogół bardziej aktywni fizycznie, co może być jednym z wyjaśnień zaobserwowanych wyników – tłumaczyła Tove Fall, główna autorka badań.

- Innym wytłumaczeniem naszych wyników może być lepsze samopoczucie oraz zwiększenie kontaktów towarzyskich osób posiadających psa. Korzyści zdrowotne może przynosić też wpływ czworonoga na mikrobom jego właściciela – dodała Fall.

Ale zależność może być zupełnie odwrotna. Być może osoby, które decydują się na zakup psa, są z natury bardziej aktywne fizycznie, co wpływa na ich lepsze wyniki zdrowotne. Do tego trzeba dalszych badań. Zgodnie z wynikami badania, posiadania psa nie szkodzi, a jest duża szansa, że pomaga utrzymać lepsze zdrowie.

Wyniki badania zostały opublikowana na łamach prestiżowego pisma „Scientific Reports”.

Źródło: Uppsala University, fot. LabbiLover/Pixabay