Dodano: 22 kwietnia 2017r.

Nowa terapia zatrzyma choroby neurodegeneracyjne mózgu?

Jak donosi BBC, brytyjscy naukowcy opracowali cudowną terapię, która jest w stanie zatrzymać wiele chorób neurodegeneracyjnych mózgu. Wkrótce rozpoczną się badania kliniczne.

Badania w laboratorium

O brytyjskich naukowcach, którym udało się zatrzymać u zwierząt proces obumierania komórek mózgu, było głośno w 2013 roku. Ich praca z miejsca została okrzyknięta przełomem w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych. Jednak opracowany przez nich lek nie znalazł zastosowania u ludzi, bo wywoływał poważne uszkodzenia narządów wewnętrznych – głównie trzustki.

Badacze z Wielkiej Brytanii nie poddali się. By znaleźć podobny lek, który chroniłby mózg bez wywoływania efektów ubocznych, zespół naukowców przeanalizował ponad tysiąc dostępnych na rynku leków. I znalazł. To przeciwdepresyjny trazodon i eksperymentalny lek przeciwnowotworowy dibenzoilometan (DBM).

Oba leki przetestowano na myszach, które cierpiały na odpowiednik ludzkiej choroby neurodegeneracyjnej. Preparaty zahamowały proces kurczenia się mózgu oraz wznawiały produkcję białek. Gryzonie po terapii także żyły dłużej.

- To naprawdę ekscytujące - powiedziała profesor Giovanna Mallucci z Zespołu Toksykologii MRC w Leicester. Mallucci przyznała, że badania kliniczne z udziałem pacjentów cierpiących na demencje powinny wkrótce się rozpocząć. Na ich wyniki trzeba będzie poczekać około 2-3 lata.

Nowe podejście koncentruje się na naturalnych mechanizmach obronnych wbudowanych w komórki mózgowe. Gdy wirus atakuje komórkę mózgową, prowadzi to do gromadzenia się wirusowych białek, by tworzyć swoje kopie. W odpowiedzi komórki mózgu zatrzymują prawie całą produkcję białka w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa. Komórki mogą w ten sposób nawet „zagłodzić się” na śmierć.

Różne choroby neurodegeneracyjne (m.in. choroba Alzheimera, Parkinsona, stwardnienie rozsiane, pląsawica Huntingtona) obejmują produkcję wadliwych białek, które aktywują te same procesy obronne. Jednak komórki mózgu wstrzymują produkcję białek na tak długo, że same nie są w stanie tego przetrwać. Konsekwencje są też różne w zależności od choroby. Mogą wpływać na ruch, pamięć a nawet prowadzić do śmierci. Nowa terapia ma za zadanie zatrzymać mechanizm obronny mózgu.

Profesor Mallucci przyznała, że terapia nie cofnie choroby, jednak zahamuje jej rozwój. Ale już to powinno pomóc pacjentom z chorobami neurodegeneracyjnymi prowadzić w miarę normalne życie.

Trazodon jest już obecny na rynku i nawet jest stosowany u pacjentów z demencją jako lek antydepresyjny. DBM jest jeszcze w fazie testów. Nowy sposób leczenia został z entuzjazmem przyjęty wśród specjalistów. Jednak to badania kliniczne pokażą, czy nowa terapia jest skuteczna.

Źródło: BBC