Dodano: 01 grudnia 2017r.

Nanocząstki kontra komórki nowotworowe. Nowatorska metoda łódzkich badaczy

Naukowcy z Politechniki Łódzkiej opracowali nowatorską metodę niszczenia komórek nowotworowych przy użyciu nanocząstek. Takie nanocząstki wyszukują zdegenerowane komórki i przyczepiają się do nich, po czym doprowadzają do ich śmierci.

Komórki nowotworowe

Metoda opracowana na Politechnice Łódzkiej polega na napromieniowaniu chorej tkanki falą elektromagnetyczną powodując jej przegrzanie, co oznacza jej śmierć. Martwe komórki są następnie usuwane z organizmu. Co ważne, technika ta uśmierca jedynie komórki nowotworowe. Zdrowe komórki pozostają przy życiu.

Nowa metoda została opracowana dzięki finansowaniu ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Poza Politechniką Łódzką w prace byli zaangażowani naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz firmy AMEPOX.

Nanocząstki, o których mowa, są rzeczywistości zasobnikami leków bądź innych elementów zdolnych zniszczyć komórki rakowe. Na Politechnice Łódzkiej opracowano metodę otrzymywania takich nanozasobników poprzez syntezę nanorurek węglowych różnymi metodami: łukową, metodą plazmy mikrofalowej oraz chemicznego osadzania z fazy gazowej. Nanorurki zawierają w sobie ferromagnetyk np. żelazo, które można następnie rozgrzać przy pomocy fali elektromagnetycznej.

- Całe piękno tej metody polega na tym, że niszczymy tylko komórki zwyrodniałe. Jeżeli taki zasobnik wprowadzimy do organizmu i przyłączymy go do komórek rakowych, spełni on rolę mikroźródła grzejnego, które zniszczy te komórki. Jest to zniszczenie całkowite, bo jeżeli temperatura komórki nowotworowej przekroczy 42 stopni Celsjusza, następuje jej nekroza – wyjaśnił w rozmowie z PAP współtwórca metody, profesor Zbigniew Kołaciński z Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych Politechniki Łódzkiej.

Komórki nowotworowe są znajdowane przez nanocząstki przy pomocy przyłączonych do kwasu foliowego specyficznych ligandów, które mają zdolność znajdowania komórek rakowych. Takie zasobniki mogą być wstrzykiwane do organizmu, bądź podawane przez skórę lub w formie tabletki. Badacze opracowali także urządzenie do hipertermii, czyli nagrzewania komórek falą elektromagnetyczną – czytamy na stronach PAP.

Łódzcy naukowcy z powodzeniem przetestowali swoją metodę na komórkach nowotworowych jelita grubego, jednak do wprowadzenia tej techniki na rynek potrzeba jeszcze testów na zwierzętach oraz kosztownych testów klinicznych. Prof. Kołaciński liczy na to, że za 10 lat ta metoda ta będzie skutecznie stosowana w określonych typach nowotworów. - Na pewno nie do wszystkich typów, natomiast w określonych typach nowotworów zostanie sprawdzona i będzie mogła być stosowana - ocenił naukowiec.

Źródło: PAP, fot. National Cancer Institute/Wikimedia Commons