Dodano: 10 lutego 2017r.

Mózg kurczy się podczas snu

Zespół naukowców z USA odkrył, że podczas snu kurczy się mózg. Dokładnie kurczą się synapsy – połączenia między neuronami i to o 20 proc.

sen

Badacze z Uniwersytetu Wisconsin-Madison oraz Uniwersytet Johnsa Hopkinsa przeprowadzili szczegółowe badania mózgu, z których wynika, że synapsy podczas codziennej aktywności rosną i stają się coraz mocniejsze. Jednak gdy zapadamy w sen, dzieje się dokładnie odwrotnie. Synapsy kurczą się nawet o 20 proc. Eksperci zapewniają, że ma to pozytywny skutek.

Zespół naukowców dowiódł tym samym słuszności hipotezy homeostazy synaptycznej, która mówi, że wydajność oraz rozmiar połączeń między neuronami zależy od stanu pobudzenia. Naukowcy przez cztery lata analizowali skany mózgu myszy wykonane przy użyciu mikroskopu elektronowego. W ten sposób zrekonstruowali i zmierzyli około siedem tysięcy synaps.

Podczas dnia, gdy mózg jest bardziej aktywny i podlega procesom zapamiętywania oraz uczenia się, połączenia między neuronami są nieustannie pobudzone, co wpływa na ich rozmiar. Ale podczas snu, gdy nie docierają bodźce z zewnątrz, synapsy kurczą się. Sen odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu mózgu w dobrej kondycji i w gotowości do reagowania na zmiany. Zachowana jest w ten sposób równowaga, dzięki której synapsy podczas snu „odpoczywają” i uzupełniają zapasy energii.

- Nasza analiza pokazuje, że równowaga związana z rozmiarem i siłą synaps ulega zachwianiu w trakcie czuwania i jest przywracana podczas snu – powiedziała doktor Chiara Cirelli współautorka badań. - To niesamowite, że synapsy znajdujące się w korze mózgowej podlegają tak dużym przemianom w ciągu zaledwie kilku godzin. Sen jest idealnym czasem, by pozwolić synapsom zreorganizować się – dodała.

Źródło: Livescience.com. Fot. Lars Plougmann/Flickr