Dodano: 23 lutego 2018r.

Kukurydza GMO jest zdrowa? Kompilacja danych z ponad 6 tys. badań

Żywność modyfikowana genetycznie nie cieszy się dobrą opinią. Nowa analiza skupiająca wyniki ponad 6 tysięcy badań nad GMO z przeszło dwóch dekad przekonuje, że kukurydza modyfikowana genetycznie jest zdrowa i nie szkodzi człowiekowi.

Ziarna kukurydzy

Człowiek, jako gatunek, wprowadzał modyfikacje genetyczne metodami hodowlanymi od starożytności. W ten sposób, poprzez hodowlę selektywną, powstało szereg odmian różnych gatunków – m.in. wytworzono tak heksploidalną pszenicę zwyczajną. Ale w obecnych czasach modyfikacja genetyczna oznacza użycie inżynierii genetycznej. Za jej pomocą zmienia się materiał genetyczny w celu uzyskania pożądanych cech.

Żywność GMO nie cieszy się dobrą opinią. Przede wszystkim zarzuca się jej powodowanie wielu chorób, z nowotworami na czele. Jednak obecnie wielu badaczy uważa, że nie stanowi ona zagrożenia. To stanowisko popiera 271 kompetentnych w temacie organizacji z całego świata, w tym: Światowa Organizacja Zdrowia, amerykańska National Academy of Sciences, Royal Society, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, Papieska Akademia Nauk czy prezydium Polskiej Akademii Nauk.

Z tą opinią nie zgadzają się wszyscy. Istnieje wiele organizacji, które uważają, że GMO jest szkodliwe dla środowiska i dla ludzi. Niektóre z nich twierdzą, że to nieprzebadana technologia. Wśród nich najbardziej znana to Greenpeace, ale są też mnie rozpoznawalne: Center for Food Safety, Union of Concerned Scientists czy Institute of Science in Society.

Nowa metaanaliza, w której wykorzystano wyniki ponad 6 tysięcy badań nad GMO prowadzonych przez ostatnie 20 lat, wskazuje, że żywność modyfikowana genetycznie, a konkretnie kukurydza, nie stanowi zagrożenia dla ludzi. Dane, które zawarli w kompilacji włoscy naukowcy pochodziły ze wszystkich kontynentów (poza Afryką i Antarktydą) i zostały przeprowadzone w latach 1997-2017.

Metaanaliza pozwala badaczom wyciągać wnioski, które są bardziej ekspansywne i solidniejsze niż te, które można uzyskać z pojedynczego badania. Jej wyniki zostały opublikowane na łamach pisma „Scientific Reports”.

Autorzy analizy wskazują, że te badania wydają się potwierdzać, że ​​nie tylko GMO nie stanowi żadnego zagrożenia dla ludzi, ale także może mieć pozytywny wpływ na zdrowie.

Znaczny odsetek niezmodyfikowanych genetycznie, organicznych odmian kukurydzy zawiera niewielkie ilości mikotoksyn, fumonizyn czy trichotecyn. Związki te są niebezpieczne dla zdrowia. W kukurydzy modyfikowanej genetycznie jest ich znacznie mnie – twierdzą badacze.

Dodatkowe korzyści ze stosowania kukurydzy modyfikowanej genetycznie to znaczny wzrost plonów. Badacze wskazują, że kukurydza GMO pozwoliła zwiększyć zbiory od 5,6 do 24,5 proc.

„Nasza praca pozwala wyciągnąć jednoznaczne wnioski, przyczyniając się do wzrostu zaufania publicznego do żywności produkowanej z użyciem genetycznie zmodyfikowanych roślin” – napisali włoscy naukowcy. Czy na pewno? To się okaże.

Źródło: Futurism, fot. CC0/ Public Domain Pictures