Dodano: 09 stycznia 2017r.

Koniec ze zmarszczkami i bliznami? Obiecujące odkrycie badaczy

Naukowcy znaleźć sposób, by zainicjować proces regeneracji komórek tłuszczowych, które utrzymują skórę w dobrej kondycji. Potencjalnie oznacza to, że zmarszczki i blizny wkrótce staną się problemem przeszłości.

Dłonie starszej osoby

Przełomowe odkrycie może doprowadzić nie tylko do spektakularnych zabiegów odmładzających, ale może również utorować drogę do gojenia się ran bez blizn. Za odkryciem stoją badacze z Instytutu Dermatologii Uniwersytetu Pensylwanii.

Komórki tłuszczowe zwane też adipocytami znajdują się w skórze każdego człowieka. Utrata tych komórek następuje z wiekiem oraz podczas tworzenia się blizn. Brak adipocytów jest jednym z głównych powodów pojawiania się zmarszczek u osób starszych.

Klucz w utrzymaniu młodego wyglądu skóry oraz w niwelowaniu blizny w procesie gojenia leży w mieszkach włosowych, które uwalniają ważną molekułę dającą sygnał do regeneracji. To tzw. białka morfogenetyczne kości (bone morphogenetic protein - BMP).

- Zasadniczo możemy manipulować gojeniem się ran tak, by prowadziło do regeneracji skóry zamiast powstania blizny. Sekret polega na tym, by najpierw doprowadzić do regeneracji mieszków włosowych. Komórki tłuszczowe dostaną sygnał do regeneracji właśnie od mieszków włosowych – powiedział kierujący badaniami profesor George Cotsarelis.

Dzięki pracy naukowców z Pensylwanii wykazano, że BMP niejako dają instrukcje komórkom formującym bliznę, by te przekształciły się w adipocyty.

Fot. Maksim V. Plikus et. al./Science

- Do tej pory uważano, że Miofibroblasty (komórki powstające z tkanki łącznej zarodkowej – mezenchymy, występują licznie podczas procesu gojenia się rany) są niezdolne do stania się innym rodzajem komórek. Nasze badania wykazują, że możemy wpływać na te komórki, które mogą stać się adipocytami – dodał Cotsarelis.

By sprawdzić teorię w praktyce przetestowano mechanizm na myszach oraz na laboratoryjnie hodowanych próbkach ludzkiej skóry. Gdy zaimplementowano mieszki włosowe do rany, po zagojeniu nie dało się odróżnić zranionego miejsca od reszty skóry. Jednak, jak zaznaczają autorzy badań, jeszcze daleka droga do wprowadzenia techniki na rynek.

- Nasze odkrycie może potencjalnie zaoferować nową strategię regenerowania adipocytów w pomarszczonej skórze, co może doprowadzić do zupełnie nowych zabiegów odmładzających – wyjaśnił Cotsarelis.

Źródło: University of Pennsylvania