Dodano: 17 maja 2017r.

Jajniki z drukarki 3D pozwoliły bezpłodnej myszy na wydanie potomstwa

Amerykańscy naukowcy, dzięki wykorzystaniu technologii druku 3D, stworzyli jajniki, które po wszczepieniu do bezpłodnej myszy, pozwoliły jej na poczęcie i urodzenie zdrowego potomstwa.

Sztuczne jajniki

Technologia druku 3D ma potencjał do zrewolucjonizowania medycyny. Opracowano już metody druku ludzkiej skóry czy włosów. Najnowszym osiągnięciem są jajniki wykonane tą technologią, które pozwoliły myszy na poczęcie i urodzenie zdrowego potomstwa. W przyszłości może to pomóc przywrócić płodność osobom po radioterapii czy chemioterapii.

- Nasze badania pokazują, że wydrukowane w technologii 3D bioprotezy jajników zachowują swoje funkcje długoterminowo – powiedziała Teresa K. Woodruff z Northwestern University nieopodal Chicago, członek zespołu stojącego za stworzeniem jajników. - Wykorzystanie bioinżynierii, by stworzyć struktury narządów, które funkcjonują i przywracają zdrowie niesprawnej tkanki, zamiast stosowania przeszczepów, to Święty Graal medycyny regeneracyjnej – dodała.

Badacze do druku jajników użyli „tuszu” pochodzącego z kolagenu naturalnie występującego w jajnikach zwierzęcych. Użycie tego typu biologicznego hydrożelu obniżało prawdopodobieństwo odrzucenia jajników przez organizm. Zastosowany materiał pomógł również oddziaływać z tkankami gospodarza. Miało to też duże znaczenie w dostarczaniu krwi do bioprotezy.

Odwzorowania struktury jajników przysporzyło naukowcom niemałych trudności. Funkcjonowanie organu zależało w całości od odtworzenia specyficznej budowy narządu na drukowanym rusztowaniu. Od tego zależało utrzymanie dziesiątek pęcherzyków, które zawierają niedojrzałe komórki jajowe i pozwalają im rosnąć.

Tak przygotowane bioimplanty wszczepiono samicom myszy, którym uprzednio usunięto jajniki. Z siedmiu samic, które poddano eksperymentowi, trzy wydały zdrowe potomstwo. Mysie mamy były również zdolne do laktacji, co oznacza, że ​​ich sygnały hormonalne nadal działały po usunięciu naturalnych jajników.

- To przełomowe badanie jest znaczącym postępem w stosowaniu biotechnologii do tkanek rozrodczych – powiedziała Mary Zelinski z Oregon National Primate Research Center in Beaverton komentując osiągnięcia naukowców z Northwestern University.

Naukowcy planują teraz testować drukowane jajniki u świń, a jeśli wszystko pójdzie dobrze, będą przeprowadzane próby na ludziach. Badacze mają nadzieję, że pewnego dnia ich praca pozwoli bezpłodnym kobietom mieć potomstwo. Jednak zanim taka technologia będzie dostępna minie jeszcze wiele lat. Jednak jest to obiecujący początek.

Na zdjęciu głównym bioproteza mysiego jajnika w duży powiększeniu.

Źródło: Northwestern University, Science, fot. Northwestern University