Dodano: 20 grudnia 2016r.

W dorzeczu Mekongu odkryto ponad 160 nowych gatunków

Wąż z tęczową głową czy podobna do bajkowego smoka jaszczurka - to tylko kilka z nowych gatunków, które pojawiły się ostatnim raporcie WWF Species Oddity.

Wąż z tęczową głową

World Wide Fund for Nature (Światowy Fundusz na rzecz Przyrody, WWF) uzupełnił listę gatunków odkrytych w 2015 roku. Wśród nich są trzy ssaki, dziewięć płazów, jedenaście ryb, czternaście gadów i 126 przedstawicieli roślin. W sumie 163 nowe gatunki. Znaleziono w dorzeczu Mekongu w Azji. Region ten obejmuje tereny trzech państw: Tajlandii, Laosu i Wietnamu.

Fot. Porrawee Pomchote/WWF

WWF tworzy raport na temat nowych gatunków od 1997 roku. Obecnie na liście zwierząt i roślin żyjących w dorzeczu Mekongu znajduje się 2409 gatunków. Wśród nowo odkrytych gatunków są m.in. nietoperz, który pokryty jest gęstym futrem, błękitny gekon, wspomniany już wąż o głowie w barwach tęczy, rzadki rodzaj banana, pokryta czerwonymi plamkami jaszczurka czy jej kuzynka, która wygląda jak smok z bajek.

Fot. Alexandre Teynie/WWF

Nowo odkryte gatunki już są zagrożone. To przede wszystkim przez wylesianie ogromnych obszarów pod rolnictwo. Naukowcy pracujący w tamtych rejonach wiedzą, że to wyścig z czasem. Wielu z nowo odkrytych gatunków nie uda się uratować. W okolicy rzeki Mekong mieszka około 300 milionów ludzi. Środowisko zmienia się tam w bardzo szybkim tempie. Budowane są coraz to nowe konstrukcje, lasy znikają, a dzikie zwierzęta są łapane i sprzedawane lub jedzone.

Źródłó: WWF