Dodano: 13 listopada 2017r.

U wybrzeży Portugalii wyłowiono "żywą skamielinę"

U wybrzeży Portugalii naukowcy wyłowili prehistorycznego rekina z epoki dinozaurów. Według ocen badaczy, gatunek ten ma co najmniej 80 milionów lat.

Płaszczak (Chlamydoselachus anguineus)

rehistoryczna bestia została wyłowiona podczas projektu finansowanego przez Unię Europejską, którego celem jest minimalizacja niechcianych połowów w komercyjnym rybołówstwie. Naukowcy z Portugalskiego Instytutu Morza i Atmosfery (IPMA) na starożytny gatunek natknęli się na południowych wodach Portugalii w okolicy dystryktu Fargo.

Wyłowienie rekina pokazuje, jak mało wiemy na temat oceanów. Około 95 proc. ich głębin pozostaje niezbadana. Co chwilę odkrywamy coś nowego. Albo, jak w tym przypadku, coś bardzo starego. Naukowcy uważają, że gatunek tego rekina pływał w oceanach, gdy po Ziemi chodziły jeszcze tyranozaury - około 80 milionów lat temu. Na taki okres archeolodzy szacują znajdywane skamieliny tego gatunku.

Rekina złowiono na głębokości około 700 metrów. To bez wątpienia jeden z najstarszych wciąż żyjących gatunków na naszej planecie. Płaszczak (Chlamydoselachus anguineus) wygląda dość osobliwie i mógł być inspiracją do opowiadanych dwa wieki temu dykteryjek o morskich wężach. Jego dochodzące do dwóch metrów ciało przypomina węża.

To niezwykle rzadki i słabo poznany gatunek, przede wszystkim na głębinowy tryb życia. Na uwagę zasługuje uzębienie płaszczaka. Wewnątrz paszczy posiada 300 ostrych jak brzytwa zębów ułożonych w równych rzędach. Rekin żywi się głównie kałamarnicami oraz innymi rybami, ale bywa, że zapoluje także na innego rekina. Płaszczaka spotykano na wodach Atlantyku oraz Pacyfiku. Najczęściej u wybrzeży Japonii, Nowej Zelandii oraz Australii.

Płaszczak niewiele zmienił się od czasów prehistorycznych, dlatego badacze nazwali swój niecodzienny połów „żywą skamieliną”. Gatunek ten został pierwszy raz opisany w 1883 roku przez Samuela Germana, ale od tego czasu niewiele więcej dowiedzieliśmy się o jego biologii czy zamieszkiwanym środowisku.

Fot. Saname777/ CC BY 2.0/ Wikimedia Commons