Niesamowite zdolności nawigacyjne mrówek

Międzynarodowy zespół naukowców przyglądnął się zdolnościom nawigacyjnym mrówek. Badacze dowiedli, że są one bardziej wyrafinowane niż do tej pory sądzono.

Mrówki to bardzo pracowite stworzenia i to wszyscy wiedzą. Teraz, dzięki pracy naukowców, poznaliśmy ich jeszcze jedną wyjątkową cechę. Mrówki mają niesamowite wręcz zdolności nawigacyjne w porównaniu do innych owadów.

Badacze z Uniwersytetu w Edynburgu oraz Francuskiego Krajowego Centrum Badań Naukowych przy współpracy z kolegami z  University of Lincoln i Australian National University przyglądnęli się pustynnym mrówkom z gatunku Cataglyphis velox. Zbudowali nawet dla nich specjalny tor, gdzie rozrzucano mrówkom kawałki ciastek, by badać ich zdolności do ustalania kierunku.

Mrówki w poszukiwaniu pokarmu zapędzają się bardzo daleko od mrowiska. Ale to nie przeszkadza im w odnajdywaniu drogi powrotnej. I nie ma znaczenia, czy niosą małą zdobycz – w tym przypadku idą przodem w kierunku mrowiska, czy znaleziony kawałek pokarmu jest większy od nich samych i muszą go ciągnąć – wtedy idą tyłem do kierunku mrowiska. Wynika z tego, że mrówki nie gubią się niezależnie od tego, jak zorientowane jest ich ciało w przestrzeni. – Nasze główne odkrycie jest takie, że mrówki mogą oddzielić kierunek ruchu od orientacji ciała.  – powiedział doktor Antoine Wystrach z Uniwersytetu w Edynburgu.

Gdy mrówki ciągnęły zdobycz i podążały tyłem do celu podróży, co jakiś czas odwracały się przodem i rozglądały się. To oznacza, że owady wykorzystują zapamiętany wcześniej widok otoczenia. – To pokazuje, że mrówki wykorzystują trzy rodzaje wspomnień. Pamięć otoczenia, pamięć kierunku oraz pamięć miejsca, gdzie pozostawiono zdobycz. To robi wrażenie – dodał Wystrach.

Badacze ustalili, że mrówki do orientacji posługują się pozycją Słońca na niebie. W przypadku, gdy uczeni oszukiwali mrówki fałszując położenie Słońca odbijając promienie słoneczne w lustrze, mrówki gubiły kierunek.

Wyniki doświadczeń zaskoczyły naukowców. Nikt nie podejrzewał, że tak wyrafinowany system orientacji mieści się w główce owada mniejszej od łebka szpilki. Dalsze badania nad zdolnościami nawigacyjnymi mrówek i budową ich mózgów mogą zaowocować lepszą nawigacją w samochodach autonomicznych czy chociażby w konstrukcjach robotów zdolnych do samodzielnego poruszania się.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach czasopisma „Current Biology”.

Źródło: Current Biology, dzienniknaukowy.pl