Dodano: 11 maja 2017r.

Jeleń przyłapany na obgryzaniu ludzkich szczątków

To pierwszy raz, gdy te powszechnie uznawane za roślinożerne stworzenia przyłapano na gorącym uczynku podczas przeżuwania ludzkich kości.

Jeleń obgryza ludzkie kości

Całe zdarzenie zostało udokumentowane przez fotopułapkę na tzw. trupiej farmie w Instytucie Badawczym Antropologii Sądowej na Uniwersytecie Stanowym w Teksasie. Trupie farmy służą do badania rozkładu zwłok antropologom sądowym. Ciała są pozostawiane na różnym terenie i poddane różnym zabiegom. Wszystko po to, by sprawdzić i ocenić charakterystykę rozkładu ludzkich zwłok, które są poddane rozmaitym czynnikom zewnętrznym.

Na takich farmach znajdziemy ciała zakopane w ziemie, owinięte folią, we wrakach samochodów czy zanurzone w wodzie – ma to symulować warunki, w jakich znajdowane są ofiary przestępstw. Dzięki tym badaniom eksperci sądowi służą nieocenioną pomocą organom ścigania w ujęciu sprawców morderstw.

Fotopułapki zamontowano po to, by przekonać się, jakie zwierzęta zostaną zwabione przez rozkładające się ludzkie zwłoki. Badacze spodziewali się, że zobaczą szopy, lisy lub różne ptaki, ale widok obgryzającego ludzkie żebro jelenia, a właściwie mulaka białoogonowego, zwanego też jeleniem wirginijskim, zupełnie zaskoczył naukowców.

„Jest to pierwsza znana dokumentacja fotograficzna przedstawiające jelenia przeżuwającego ludzkie kości” – napisali teksańscy badacze w pracy opublikowanej na łamach "Journal of Forensic Sciences".

Ciało, które wybrał sobie jeleń, rozkładało się przez 182 dni i zostało już oczyszczone przez sępy, które usunęły większość tkanki miękkiej. Jest więc wielce prawdopodobne, że zwierzę żuło samą kość.

Choć mulaki powszechnie uznawane są za zwierzęta roślinożerne, już wcześniej znano przypadki, w których jelenie okazjonalnie obgryzały kości innych zwierząt. Badacze uważają, że dzięki takim zabiegom zwierzęta uzupełniają niedobory minerałów - fosforu, wapnia, sodu i innych, których brakuje im w diecie zwłaszcza w czasie zimy.

To bezprecedensowe zdarzenie jest również ważne dla ekspertów medycyny sądowej. Pokazuje zupełnie nieoczekiwane zachowanie tych zwierząt. Pozostawione na kościach charakterystyczne ślady, zupełnie odmienne od śladów mięsożernych zwierząt, posłużą do ewentualnego rozpoznawania wzorców na kościach ofiar przestępstw.

Źródło: Journal of Forensic Sciences, iflscience.com