Gołębie potrafią czytać?

Na łamach czasopisma Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) opublikowano wyniki badań, z których wynika, że gołębia można nauczyć rozpoznawać słowa. Za badania odpowiadają naukowcy z Uniwersytetu w Otago z Nowej Zelandii oraz Uniwersytetu Ruhr-Universität w Bochum.

Umiejętności rozpoznawania niektórych słów naukowcy wykryli po raz pierwszy u ptaków. Wcześniej takie zdolności zauważono u innych zwierząt, przede wszystkim u naczelnych. Gołębie podczas eksperymentu poprawnie rozróżniały niektóre słowa w języku angielskim od przypadkowo ułożonych liter.

Eksperyment polegała na wyświetlaniu na ekranie czteroliterowych słów oraz losowo ułożonych czterech liter. Gołębie były zachęcane do badania poprzez podawanie im karmy po typowaniu. Na ekranie pojawiał się też symbol, który dawał możliwość jego wyboru, gdy na ekranie wyświetlały się przypadkowe litery.

Podczas trwania badania naukowcy stopniowo dodawali nowe słowa. W ten sposób gołębie powiększały zasób słów, który ostatecznie wyniósł od 26 do 58 wyrazów. Badacze sprawdzili też, czy ptaki poprawnie odróżniają wyrazy, czy też je zwyczajnie zapamiętują. Wskaźnik trafień w nowe elementy przewyższał przypadkowy wybór. Gołębie nauczyły się, że niektóre pary liter w języku angielski, takie jak „en” czy „al”, są bardzo często składową całych wyrazów.

Mamy nadzieję, że wkrótce gołębie będą czytać także Dziennik Naukowy.

Źródło: sciencealert.com, gizmodo.com, popsci.com, dzienniknauowy.pl